نقشه های فرش دستباف مرحوم محمد حسن فرشچی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء شد

تعداد بازدید:۴۳۲۵
نقشه های فرش دستباف مرحوم محمد حسن فرشچی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء شد

رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان گفت: خاندان فرشچی بخش اعظمی از نقشه های فرش دستباف ارزشمند مرحوم محمد حسن فرشچی و پسران را به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء نمودند.

دکتر اکبری افزود: پیرو رساله  مقطع کارشناسی خانم مینو کفیل دانش آموخته رشته فرش که با راهنمایی استاد قشقایی فر و با موضوع تولیدات فرش دستباف در کارخانجات محمد حسن فرشچی و پسران انجام گرفت و با حمایت های صورت گرفته از طرف دکتر حمیدرضا فرشچی عضو هیات علمی گروه معماری و با مساعدت و همراهی آقای علیرضا فرشچی  که هردو از نوادگان مرحوم محمد حسن فرشچی می باشند، بخش مهمی از نقشه های فرش قدیمی این خاندان جهت انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهدا شد.

وی خاطر نشان کرد: قرار است این نقشه های ارزشمند که قدمتی بالغ بر یکصد سال دارند و زبان گویای بخش مهمی از هنر و تاریخ فرش دستباف کاشان می باشند بعد از انجام امور مرمت و آماده سازی طی نمایشگاهی به معرض دید علاقه مندان گذاشته شود.

حاج محمد حسن فرشچی متولد سال 1254 خورشیدی در کاشان و یکی از پایه گذاران صنعت فرش دستباف کاشان در قرن اخیر است.

 مرحوم فرشچی برای تولیدات فرش دستباف خود نشان تجاری اختصاصی به ثبت رسانید و با تهیه شناسنامه برای فرش های تولیدی خود برای اولین بار در تاریخ فرش دستباف کاشان و ایران، تاثیری ماندگار بر این هنر صناعی گذاشت.

وی پس از یک عمر تلاش در راه اعتلای صنعت فرش دستباف کاشان در سال 1344 به رحمت ایزدی پیوست و فرزندانش تا سال های اخیر شیوه ایشان در تولید فرش دستباف کاشان را ادامه دادند.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان پژوهشکده فرش و معماری فرش دستبافت


( ۱۰ )

نظر شما :