بازدید رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فناوری وزارت دفاع ایران از دانشگاه کاشان

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۲ کد : ۲۳۶۸۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۱۸

 نشست مجری طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فنآوری وزارت دفاع، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و سرهنگ اکبری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کاشان با  رییس دانشگاه کاشان و جمعی از اعضای  هیات علمی دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این نشست که با پیگیری حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد، رئیس حوزه علوم،تحقیقات و فناوری وزارت دفاع ارتباط دانشگاهها با ستاد کل نیروهای مسلح را حایز اهمیت دانست و گفت: شرایط مقتدرانه امروز صنایع دفاعی کشور ماحصل بهره برداری نیروهای مسلح از توان علمی دانشگاه هاست که اثرات و برکات آنرا شاهد هستیم.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، نقش دانشگاه ها و استفاده از توان علمی اعضای هیات علمی و نخبگان دانشگاه را مایه اقتدار کشور در همه زمینه ها دانست و افزود: این اقتدار امروز کشور، مدیون هم افزایی دانشگاه با نیروهای مسلح است.
رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فنآوری وزارت دفاع، با بیان اینکه ستاد کل نیروها مسلح ارتباط با دانشگاه ها را به عنوان راهبرد اصلی دنبال کرده است، خاطر نشان کرد:  بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان و فناور در لیست مجموعه نیروهای مسلح هستند و 50 درصد از  صنایع روی میز نیروهای مسلح،  ماحصل تلاش و توان همین شرکت ها است.
وی با اشاره به اینکه ستاد نیروهای مسلح به عنوان دستگاه  برتر در استفاده از نخبگان بوده است، افزود: ولی هنوز مجموعه نیروهای مسلح از یکی دودرصد ازحجم نخبگان و ظرفیت ها و  دانشگاه ها بیشتر استفاده نکرده که جای کار دارد.
وی تاکید کرد: ستاد نیروهای مسلح به دنبال دو نکته در حل مسایل خود هستند که یکی رفع نیازهای فعلی است که دانشگاه ها می توانند در این موضوع وارد شوند و دیگری نگاه به آینده برای تدبیر تهدیدهای جدی در آینده است.
وی مجموعه نیروی مسلح را به عنوان یکی از دستگاههای پیشرو در سرمایه گذاری و رویکرد به آینده عنوان کرد و افزود: اولویتهای مهم کشور روی میز نیروهای مسلح است.
مجری طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح  افزود: گستردگی فعالیت ستاد نیروهای مسلح، به استفاده از توان علمی و ظرفیت های دانشگاه ها  در همه حوزه های علوم انسانی، علوم شناختی، دارویی، میکروالکترونیک، الکترو مغناطیس و غیره است.   
وی سرمایه گذاری جهت استفاده از توان علمی دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش 12 هزار آزمایشگاه  و 100 هزار هیئت علمی و چهار هزار آزمایشگاه مرجع و شرکت های فناور و پارک ها در کشور ظرفیت خوبی است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ستاد نیروهای مسلح راهبردی است، خاطر نشان کرد:  نگاه این مجموعه به اثربخشی همکاری  با دانشگاه  است و انتظار داریم که از دل این همکاری ها به شبکه ای از شرکت دانش بنیان برسیم.
رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فنآوری وزارت دفاع تاکید کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت و ایجاد شرکت های دانش بنیان راه حل توسعه دانشگاه است.  
وی به ایجاد طرح جهاد علمی اشاره کرد و افزود: اثر بخشی و رفع موانع و ماموریت محور کردن دانشگاه ها از جمله اهداف و رویکردهای طرح جهاد علمی است و در این طرح ۲۵ شیوه همکاری با دانشگاه‌ها در حوزه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی پیش بینی شده است.
وی استفاده از ظرفیت پایان نامه ها ارشد و رساله های دکترا، پسا دکترا، فرصت مطالعاتی اساتید و ارتباطات بین المللی را مورد تاکید قرار داد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان هم در این نشست به اساتید توصیه کرد تا در کنار تلاش علمی از مدد الهی غافل نشوند چرا که بنا به دستور خداوند اگر متدینین تلاش کنند مدد خاص می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی نیاز به تامین سرمایه اولیه و واردات محصولاتی که در داخل تولید میشود را دو مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: جهاد علمی یکی از توصیه های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است که دانشگاهیان باید این موضوع را مورد توجه داشته باشند.
رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست گزارشی از فعالیت های دانشگاه را ارائه کرد و گفت: انجام عملیات افتخار آمیز وعده صادق، قدرت ایمان، اراده و توان علمی و فناوری جمهوری اسلامی را به همه مردم دنیا نشان داد که جا دارد از همه نیروهای مسلح و صنایع دفاعی قدردانی شود.
دکتر عباس کتابی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که بخشی مهمی از اعتبار جهانی جمهوری اسلامی مدیون دانشگاها میدانند، افزود: دشمن این نکته را درک کرده و دنبال تضعیف دانشگاههاست چرا که علم و دانش مایه اقتدار است و مسیر پیشرفت علم و فناوری در دانشگاهها باید با قدرت و قوت بیشتر ادامه پیدا کند.
وی ایجاد طرح جهاد علمی در مجموعه نیروهای مسلح را حایز اهمیت دانست و افزود:یکی از وظایف دانشگاهها توجه به حل مشکلات است که امید است اعضای هیات علمی با استفاده از ظرفیت طرح جهاد علمی بتوانند در رفع نیازها و حل مشکلات کشور مشارکت کنند.
دکتر کتابی به بیش از ۹ هزار دانشجو و ۳۱۰ عضو هیات علمی در دانشگاه کاشان اشاره کرد و اظهار داشت:  افتخارات دانشگاه کاشان مدیون تلاش و توان علمی اساتید و دانشجویان و یاوران علمی است.
وی به حضور ۲۸ پژوهشگر دانشگاه در جمع دو درصد پراستناد جهان و حضور ۷ استاد دانشگاه در جمع دانشمندان در استان یک درصد بین المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در نظام های مختلف بین المللی  رتبه های برتر را کسب نموده که از جمله آن رتبه چهارم در بین دانشگاههای جامع در نظام رتبه بندی  تایمز و  کسب رتبه نخست در نظام رتبه بندی گرین متریک بین تمام دانشگاههای کشور است.
رئیس دانشگاه کاشان پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان را یکی از افتخارات منطقه کاشان عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان در بین ۴۵ پارک علم و فناوری سراسر کشور، رتبه  چهارم را بر اساس اطلاعات سامانه جریان اقتصادی نوین کسب کرد.
دکتر کتابی ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از رویکردهای اصلی این دانشگاه ذکر کرد و افزود: میزان حجم قراردادهای دانشگاه با صنعت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از  ۷ برابر شده که امید است تا با ارتباط  با طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح، میزان حجم قرار دادها افزایش یابد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کاشان نیز در این نشست ارتباط  این مجموعه با دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با حمایت های این دانشگاه جشنواره فردخت با رویکرد پوشش اسلامی برگزار شد که می طلبد از ظرفیت دانشگاه ها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بیشتر استفاده نمائیم.
سرهنگ اکبری به ایجاد معاونت علمی و پژوهشی، دفتر پژوهش، و دفتر نخبگان بسیج در ناحیه مقاومت بسیج کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به جنگ نرم دشمن و فضای سایبری و رسانه ای، امید است با تعاملات با دانشگاه بتوانیم نقش مهمی را در زمینه مواجهه با دشمن ایفا نمائیم.
در این نشست دکتر قاسمی مدیرارتباط با صنعت دانشگاه کاشان نیز گزارشی از میزان حجم قراردادهای این دانشگاه با موسسات و شرکت ها اشاره کرد و افزود: میزان حجم قراردادها در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که این میزان به ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

بازدید از پارک علم و فناوری و آزمایشگاه مرکزی از دیگر برنامه های سفر یکروزه دکتر محمد قربانی مجری طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فنآوری وزارت دفاع به دانشگاه کاشان بود.

کلید واژه ها: دانشگاه علمی دانشگاه ظرفیت دانشگاه ارتباط دانشگاه دانشگاه کاشان دانشگاه حوزه دانشگاه صنعت علمی جهاد علمی طرح جهاد علمی


نظر شما :