پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی دانشگاه کاشان

۰۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۷ کد : ۲۰۴۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۲۴

دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی به همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی و نواها و نغمه‌های عاشورایی منطقه فرهنگی کاشان صادر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام که توسط دکتر تمنایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان قرائت شد، افزوده است: عاشورا تجلی‌گاه دلدادگی و جان فشانی و تابلو بزرگ حماسه و ایثار برای درس‌آموزی و عبرت‌گیری همه بشر در ادوار گوناگون است.

وی تصریح کرده است:  واکاوی ابعاد این قیام همیشه جاوید و آنچه از اشتیاق و علاقه عمومی شیعیان به این ساحت مقدس و معنوی شکل گرفته است ضمن یاد کرد و شناساندن پشتوانه ها و پیشینه های این باور مادی و مناسک شکل گرفته پیرامون آن فرصتی برای مرور و تعمیق نقش و موقعیت تشکل های مردمی عاشورایی و هیئات مذهبی در جامعه و زیست بوم ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داده است: منطقه فرهنگی کاشان یکی از خاستگاه‌های اولیه و اصیل تشیع در ایران بوده است و کاشانیان از دیرباز به انجام و اجرای آیین ها و مناسک اسلامی مشهور و در آن‌ها پیشرو بوده اند. در این میان آیین های عاشورایی به عنوان مرکز ثقل مناسک دینی در این منطقه با شور و شوقی وصف ناپذیر و با مشارکت گسترده و تقریبا همگانی مردم این دیار پیوسته برگزار می شده است.

دکتر حسینی تصریح کرده است: تدقیق و تحقیق در بن مایه ها و کارکردهای دیروز و امروز آیین های عاشورایی می تواند محملی برای درس آموزی و عبرت گیری از این حماسه جاوید بررسی دلایل ماندگاری و استقبال و اشتیاق گسترده از این آیین‌ها، تحلیل جلوه‌ها و نمادهای هنری و ماهیت شناسی آن ها در حوزه های اسلامی و ایرانی، بازشناسی کارکرد و رسالت آئین ها در زندگی و جامعه کنونی و غیره باشد.

در این میان تقدیر از موی سپیدان و عاشقانی که سال‌ها با اعتقاد و اشتیاق به صورت خودجوش و مردمی در بارگاه حسینی خدمت و فعالیت کرده اند، انگیزه ای برای تکریم ایشان و ترویج فرهنگ اصیل هیئات و اجتماعات حسینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزوده است: فرصت را مغتنم شمرده و مراتب احترام و اکران خود را نسبت به همه پیر غلامان و فعالان درگاه حسینی ابراز داشته و از زحمات همه برگزار کنندگان این رویداد معنوی و عاشورایی تقدیر و تمجید می نمایم.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان فرهنگ حسینی همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی


( ۱ )

نظر شما :