مجری طرح گیاهان دارویی کشور: شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، ناجی حفظ و ارتقاء صنعت گل محمدی هستند

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۸۰۳۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۶۲

مجری طرح گیاهان دارویی و دبیر علمی کنفرانس Rosa damascena  گفت: شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، ناجی حفظ و ارتقاء صنعت گل محمدی هستند.

دکتر حسین زینلی در سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی که به صورت برخط در دانشگاه کاشان برگزار شد، دانش بنیان کردن این محصول را مهم دانست و افزود: برگزاری این کنفرانس علمی و بین المللی گل محمدی می تواند گام مؤثری در راستای ارتباط هر چه بیشتر بین کانون گل محمدی و پژوهشکده اسانس های طبیعی و صنعتگران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول و صنایع وابسته آن باشد.

وی میزان صادرات گل خشک و غنچه گل محمدی در سال گذشته را 302 تن ذکر کرد و اظهار داشت: میزان صادرات اسانس هم  در سال گذشته دو هزار و 500 کیلوگرم  بود که این میزان اسانس، 202 میلیون و 430 هزار دلار ارزآوری داشته است.

دکتر زینلی با بیان اینکه  ایران را در زمینه تولید گلاب رتبه اول در جهان است، خاطر نشان کرد: هر لیتر اسانس حدود 1000 دلار ارزش صادراتی دارد که ما در مقایسه با کشورهای دنیا عقب هستیم.

وی توسعه کشت ارگانیک این محصول را ضروری دانست و افزود: صندوق گل محمدی برای ایجاد ارتباط بین صنعتگران و تولیدکنندگان مهم است تا بتوان گلاب استاندارد و متناسب با نیاز بازار تولید کرد.

وی محصول گل محمدی در بورس را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: ایجاد آزمایشگاه های اسانس و گل محمدی و در جلب اعتماد عمومی بسیار حایز اهمیت است.

وی ایجاد رشته ای در خصوص اسانس و گل محمدی در دانشگاه ها را لازم دانست و اظهار کرد: در کشور به لحاظ سطح زیر کشت اول هستیم ولی به لحاظ تولید عقب هستیم که بایستی با در زمینه‌های نوسازی و بازسازی نقش‌آفرینی کنیم و کشاورزان و تولیدکنندگان این صنعت را بیشتر حمایت نماییم.

دکتر زینلی به روز بودن دانش تولید محصول گل و اسانس را رمز ارتقاء و توسعه این محصول عنوان کرد و افزود: ما در کشور بیشترین باغستان و گلستان های گل محمدی را داریم که امید است برگزاری این کنفرانس با برگزاری کارگاه های تخصصی با حضور صاحب نظران و کارشناسان برجسته خارجی و داخلی نقش مهمی در توسعه و حفظ این صنعت داشته باشد.

کلید واژه ها: کنفرانس بین المللی کنفرانس گل محمدی دانشگاه کاشان پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر


نظر شما :