دکتر زراعت عنوان کرد: نقش جامعه دانشگاهی در تحقق شعار سال ۱۴۰۰

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۵ کد : ۱۷۵۱۲ اخبار دانشگاه دانشگاه کاشان در رسانه ها
تعداد بازدید:۱۵۴۶

رئیس دانشگاه کاشان در ابتدای جلسه هیات رئیسه این دانشگاه با مرور رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیام نوروزی بر ضرورت نقش آفرینی دانشگاه ها در تحقق شعار سال 1400"تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" تاکید کرد.

دکتر عباس زراعت رهبر معظم انقلاب را نعمت و الگویی برای کشور ذکر کرد و افزود: باید از این فرصت و جایگاه و تاکیدات رهبر به خوبی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال باید احساس مسئولیت کنیم، خاطر نشان کرد: اگر در انجام کار و رفتارمان، وقت بگذاریم و احساس مسئولیت داشته باشیم، خیلی از برنامه‌ها، کارها و پروژه ها، عملیاتی و اجرایی می شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، استفاده درست از ظرفیت ها و پتانسیل های سرزمینی  و نیروی انسانی را در رونق تولید مهم دانست و افزود:  با استفاده از پتانسیل‌های  خدادادی و منطقه‌ای و نیروی جوان و کارآزموده و متخصص در دانشگاه‌ها و  تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم بیشترین تولید و توسعه  و بهره وری را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه کاشان همچنین نقش دانشگاهیان را در مانع زدایی‌ها و تحریم‌ها تاثیرگذار و مهم عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها با ارائه راهکارهای علمی نقش بسیار مهمی در رفع موانع تولید شرکت ها و صنایع دارند و اگر بتوانیم از این فرصت ها نهایت استفاده را داشته باشیم، بسیار موفق خواهیم بود.

دکتر زراعت از دیگر رهنمودهای ارزنده مقام معظم رهبری در آغاز نوروز امسال را، شرکت مردم در انتخابات، عنوان کرد و افزود: دانشگاهیان در اعتماد سازی و آگاه سازی مردم برای حضور و شرکت حداکثری درانتخابات وانتخاب رئیس جمهور اصلح و همچنین اعضای شورای اسلامی نقش مهمی دارند.

وی خاطر نشان کرد: باید ویژگی های رئیس جمهور و شاخص های اعضای شورا را به مردم ارائه کنیم تا مردم با آگاهی افراد مورد  اعتماد را انتخاب کنند.

دکتر زراعت مردمی بودن، کفایت، قدرت مدیریت، ایمان، عدالت‌خواهی، ضد فساد بودن، عملکرد انقلابی و جهادی، اعتقاد به توانمندی‌های داخلی، امیدواری به آینده و اعتقاد به جوانان را طبق بیانات مقام معظم رهبری از جمله ویژگیهای رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: مدیران و کارکنان دولتی هم اگر برخوردار از این ویژگیها باشند آینده کشور تضمین می شود.

وی روحیه جهادی را رمز موفقیت در امور دانست و افزود: با عزم راسخ و عمل به شعار سال 1400و  مانع زادیی  تمام تلاش خود را بکار بگیریم و دانشگاه ها در این راستا می توانند گره گشای بسیاری از مشکلات و موانع باشند و نقش مهمی در تحقق شعار سال داشته باشند.

رئیس دانشگاه کاشان از دانشجویان بسیجی که در ادوی جهادی شرکت کردند و در زمان تحویل سال و تعطیلات نوروزی برای خدمت به روستائیان و کمک به نیازمندان از هیچ کوششی دریغ نکردند  تشکر کرد و افزود: این روحیه جهادی اگر در تمامی کارکنان دانشگاه مضاعف باشد و ارتقاء یابد، می توانیم دانشگاه و جامعه ای توسعه یافته را شاهد باشیم.

وی با مروری بر فعالییت های دانشگاه در سال 1399 اظهار داشت:  در این سال به رغم دشواری های مالی و کرونا، با تلاش همکاران محترم، موفقیت های خوبی به دست آمد و باقیات صالحات شایسته ای از این دوره بر جای می ماند مانند: احراز رتبه هفتم در تراز ملی و دهم در تراز بین المللی، رتبه اول در نظام بین المللی تایمز و رتیه 97 در میان دانشگاههای جهان در نظام گرین متریک و رتبه اول در کیفیت پژوهش در نظام بین المللی لایدن و...، پارک علم و فن آوری، مرکز تجاری سازی، ایجاد معاونت اقتصادی ونوآوری، اصلاح چارت دانشگاه، تعدیل نیروی انسانی، ایجاد صندوق حمایت از ایده‌های خلاقانه، طرح‌های خیرین مانند کتابخانه مرکزی دانشگاه و مرکز همایش‌های بین‌المللی، مرکز آی تی وزیر ساخت‌های آموزش مجازی، ایجاد مرکز مهدیت و دبیرخانه نهج البلاغه، راه اندازی بنیاد حامیان دانشکده‌ها، راه‌اندازی پنل آینده‌پژوهی منطقه کاشان، تشکیل شورای عالی بودجه و برنامه و..

دکتر زراعت در مورد فعالیت‌های سال 1400 نیز اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم و فعالیت‌ها را مضاعف نماییم. فعالیت هایی که باید در اولویت قرار گیرد عبارتند از: تکمیل طرح های نیمه تمام، انتقال کتابخانه‌ها به کتابخانه مرکزی، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، درآمدهای اختصاصی، تقویت پارک علم و فن آوری، جذب دانشجویان خارجی به صورت مجازی و پژوهش محور، کاهش هزینه ها و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، استفاده از پتانسیل‌های، تقویت مرکز سیاس، تاکید بر اجرای برنامه راهبردی و چشم اندازهای مصوب هیات امنا، تقویت فعالیت های رفاهی و واگذاری زمین به همکاران، ارتقای درآمد اختصاصی دانشگاه و استفاده مناسب ازفضاهای دانشگاه، تقویت بنیاد حامیان دانشگاه و..

انعکاس خبر در:

وزارت علوم

خبرگزاری ایرنا

 

کلید واژه ها: شعار سال دانشگاه کاشان نقش دانشگاه ها در تحقق شعار سال


( ۲ )

نظر شما :