رشد ۴ برابری آبیاری قطره ای فضای سبز دانشگاه کاشان- مراسم روز درختکاری

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۷۴۲۴ اخبار دانشگاه گزارش تصویری
تعداد بازدید:۲۳۷۵

مسئول فضای سبز دانشگاه کاشان از رشد 4 برابری آبیاری قطره ای مجموعه فضای سبز این دانشگاه خبر داد و گفت: آبیاری قطره ای در مجموعه فضای سبز دانشگاه در حال حاضر 23 و نیم هکتار است که امسال رشد چهار و نیم هکتاری در آبیاری قطره ای داشتیم.

مهندس محسن قرآنی نیا به مناسبت روز درختکاری افزود: امسال نزدیک به چهار و نیم هکتار فضاهای سبز قدیمی دانشگاه به آبیاری قطره ای تبدیل شده است که رشد خوبی نسبت به سال های قبل داشته که با این اقدام نزدیک به 20 تا 30 متر مکعب در روز در شرایط پیک مصرف صرفه جویی آب انجام شده است.

وی  کل فضای سبز دانشگاه  در حال حاضر را 42/5 (چهل و دو نیم) هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: سرانه فضای سبز بیش از 40 متر مربع برای هر نفر در این دانشگاه است که حدود 160 گونه گیاهی در مجموعه فضای سبز دانشگاه وجود دارد.

مسئول فضای سبز دانشگاه کاشان  به کاشت 1500 اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اشاره کرد و افزود: این گونه‌ها شامل گل محمدی، انار، توت سفید، اکالیپتوس و دهها گلدان زینتی تولیدی فضای سبز این دانشگاه بوده است که در مجموعه فضای سبز پژوهشکده‌های قمصر، سایت راوند و بخش هایی از پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشته شده است.

مهندس قرآنی نیا خاطر نشان کرد: در مراسم روز درختکاری دانشگاه نیز که با حضور کارکنان دانشگاه در مزرعه آزمایشی فضای سبز دانشگاه برگزار شد حدود 450 اصله نهال گل محمدی غرس شد.

مسئول فضای سبز دانشگاه کاشان حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز را نیازمند به تامین منابع مالی بیشتر دانست و افزود: توسعه فضای سبز نقش مهمی در سلامتی و حفظ نشاط و شادابی مجموعه کارکنان دانشگاه دارد.

کاشت 450 اصله نهال گل محمدی همزمان با روز درختکاری در دانشگاه کاشان

رئیس کمیته فضای سبز  دانشگاه کاشان از کاشت حدود 450 اصله نهال گل محمدی همزمان با روز درختکاری در مزرعه آزمایشی گل محمدی این دانشگاه خبر داد و گفت: از شاخص ترین صفات گل محمدی (به خصوص گل محمدی کاشان) بقاء و سازگاری آن نسبت به خشکی است.علاوه بر این، گل محمدی نسبت به شرایط نامساعد محیطی ازقبیل شوری، سرما و فقر مواد غذایی خاک نیز سازگاری مناسبی دارد.

دکتر منصوره قوام افزود: مطالعات نشان داده، آبیاری قطره ای علاوه بر کاهش مصرف آب و صرفه جویی، سبب افزایش عملکرد و کیفیت اسانس گل محمدی می شود.

وی با اشاره به اینکه مزرعه گل محمدی از طریق آب پساب  استخر آبیاری می شود افزود: در ازمایشهایی که بر روی اسانس گل محمدی گلستان دانشگاه کاشان که توسط پساب استخر ابیاری می شدند انجام دادیم یافته ها نشان داد که Citronellolو Geraniol  که مهم ترین ترکیبات و مولفه های اصلی کیفیت عطر  اسانس این گیاه هستند در حد بالایی بودند و اسانس از کیفیت خوبی برخوردار بود .

دکتر قوام خاطر نشان کرد: از این جهت برای الگوسازی کاربرد روش ابیاری قطره ای با پساب و صرفه جویی در مصرف اب ، واکاری گلستان گل محمدی دانشگاه مورد هدف قرار گرفت. لذا پس از بحث و بررسی و تبادل نظر در  جلسات کمیته فضای سبز ، تکمیل این گستان مقارن با روز درختکاری مورد تصویب قرار گرفت.

 گفتنی است اسانس گل محمدی یکی از گرانترین اسانسهای جهان است که مورد تقاضای صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و بهداشتی است و دارای خواص آرام بخشی، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد اکسیدان و ضد ویروس است.

کلید واژه ها: روز درختکاری هفته منابع طبیعی کاشت درخت دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :