توسط محققان دانشگاه کاشان صورت گرفت: استفاده از سامانه پلاسمایی تخلیه سد دی الکتریک جهت تولید اوزون به عنوان یک عامل مکمل در پاکسازی محیط‌های آلوده به میکرواورگانیسم‌ها از جمله ویروس کرونا

تعداد بازدید:۴۹۹۷
توسط محققان دانشگاه کاشان صورت گرفت: استفاده از سامانه پلاسمایی تخلیه سد دی الکتریک جهت تولید اوزون به عنوان یک عامل مکمل در پاکسازی محیط‌های آلوده به میکرواورگانیسم‌ها از جمله ویروس کرونا

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان سرپرست گروه تحقیقاتی این طرح گفت: با توجه به  شیوع بیماری کرونا با نام علمی Covid-19   که موجی از نگرانی و وحشت را در میان تمامی مردم جهان ایجاد کرده است و گسترش این بیماری همه گیر  سبب شده است که بهداشت محیط در این روزها بیش از پیش مورد توجه مردم دنیا قرارگیرد،  وجود یک ساز و کار مناسب برای پیشگیری از این بیماری به شدت احساس می‌شد.

دکتر زینب رحمانی نوش آبادی افزود: بر این اساس شرکت پلاسما فناوران کویر متشکل از  جمعی از دانشجویان و محققان دانشگاه کاشان در راستای کمک به پیشگیری از این بیماری، موفق به ساخت نوعی از دستگاه مولد ازن شده اند که با وجود کارایی بالا هزینه ساخت پایینی دارد، لذا نه تنها برای مکان‌های دولتی و عمومی قابل تهیه است، امکان خرید آن برای قشر متوسط مردم نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: ازن به عنوان یک اکسنده قوی با آلودگی‌های اطراف خود پیوند کرده و ساختار مولکولی آنها را تجزیه و اکسید می‌کند. از آنجا که ویروس های پوشیده از چربی نسبت به حلالهای الی ، اتر و"ازن"  حساس هستند، اختلال یا از بین رفتن لیپیدها منجر به اختلال یا از بین رفتن عفونت یا ویروس های دارای پوشش لیپیدی همچون هپاتیت ب، سرخک، اوریون، انفولانزا و" کرونا ویروس" و ... می شود.

دکتر رحمانی افزود: از آنجا که تحقیقات روی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، دستگاه حاضر می‌تواند با تولید گاز ازن از هوای محیط، به عنوان یک عامل کمکی قدرتمند در ضدعفونی کردن محیط آلوده به ویروس بکار رود و همچنین با انتشار ازن کنترل شده در محیط، در پاکسازی  سطوح نیز موثر باشد.

وی با ذکر این نکته که  روش بکار رفته در این محصول در مقایسه با روشهای دیگر دارای شاخصه‌هایی چون پخش در همه جهت ، عدم استفاده از مواد شیمیایی و سهولت در استفاده می باشد،  خاطرنشان کرد: دستگاه ساخته شده توسط گروه که در حال سپری کردن مراحل ثبت اختراع می باشد، از مکانیزم تخلیه الکتریکی با سد دی الکتریک برای تولید اوزون استفاده می کند.

 عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان با بیان اینکه این دستگاه در توان 60 وات طراحی و ساخته شده است که کاملا کم مصرف محسوب می شود و نیازی به برق صنعتی ندارد، افزود: از آنجا که دستگاه مجهز به یک خنک کننده است می تواند با راندمان بالا برای استفاده طولانی مدت بکار رود.

دکتر رحمانی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی از کاربردهای دستگاه حاضر می توان به ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی و اتوبوسهای بین شهری، داخل قطار و هواپیما اشاره کرد.

وی اذعان کرد: این دستگاه قادر به ضدعفونی و کاهش آلودگی و بارمیکروبی محیط های پرازدحام و پر تردد همچون بانک ها، پایانه‌های مسافربری و کاهش بو، باکتری، قارچ و ویروس در محیط بیمارستان است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که با ارتقا دستگاه از آن در مکان‌ها و کاربردهای حساس تر همچون ضدعفونی اتاق عمل، استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی، و ضدعفونی ملحفه ها و البسه بیماران استفاده کنیم.

دکتر رحمانی افزود: همچنین با توجه به پایین بودن هزینه تمام شده دستگاه، وزن پایین آن و همچنین عدم نیاز به قطعات و امکانات اضافی همچون کپسول اکسیژن و پمپ هوا، امکان تهیه آن برای افراد عادی جهت استفاده در منازل مسکونی، خودروهای شخصی و به خصوص داخل مطب‌ها فراهم شده است که خود از نقاط قوت کار انجام شده می باشد.

وی در پایان از تیم تحقیقاتی خود آقایان فربد گلشنیان، علی رفیعی، محمدحسین غفاری و خانم ها آسیه نظری مفرد و نیلوفر محمدی نهرانی و همچنین از حمایت های بی دریغ رئیس و معاونت پژوهشی دانشگاه کاشان تشکر و قدردانی کرد.

 انعکاس خبر در:

وزارت علوم

خبرگزاری صدا و سیما


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دستگاه ازن ساز دانشگاه کاشان کرونا محققان دانشگاه کاشان


( ۸ )

نظر شما :