پژوهشگران دانشگاه کاشان به بررسی قابلیت نانو صفحات گرافاین خالص و اصلاح شده با فلز پتاسیم در حوزه ذخیره سازی و نگهداری هیدروژن پرداختند

تعداد بازدید:۳۳۱۶
پژوهشگران دانشگاه کاشان به بررسی قابلیت نانو صفحات گرافاین خالص و اصلاح شده با فلز پتاسیم در حوزه ذخیره سازی و نگهداری هیدروژن پرداختند

پژوهشگران دانشگاه کاشان با انجام یک شبیه سازی رایانه ای به بررسی قابلیت نانو صفحات گرافاین خالص و گرافاین اصلاح شده با فلز پتاسیم در حوزه ذخیره سازی و نگهداری هیدروژن پرداختند.
دکتر عادل رئیسی وانانی، دانشیار گروه شیمی فیزیک دانشگاه کاشان، با اشاره به قابلیت ساختارهای دوبعدی کربنی به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش رو در حوزه ذخیره‌سازی هیدروژن، در خصوص معایب این ساختارها و اهداف دنبال شده در این طرح گفت: ساختارهای کربنی دوبعدی به‌تنهایی قابلیت بالایی در جذب هیدروژن از خود نشان نمی‌دهند، ازاین‌رو در طرح حاضر ما به دنبال دست‌کاری ساختاری یک نانوساختار دوبعدی کربنی از خانواده گرافن، به نام گرافاین، با هدف افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی هیدروژن بوده‌ایم.
وی افزود: نتایج این کار می‌تواند در خودروهای هیبریدی و پیل‌های سوختی مورد استفاده قرار گیرد. البته این مطالعه به‌صورت شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام‌شده و برای تأیید آن به انجام مراحل آزمایشگاهی نیاز است.
این محقق در خصوص نانوساختار کربنی موردمطالعه در این پژوهش خاطر نشان کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، ساختار موردمطالعه یکی از نانوساختارهای دوبعدی کربنی است که ضخامتی در حد ابعاد یک اتم دارد. سنتز این نانوساختار در دنیا برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط محققان انجام شد. ساختار لایه‌­ای این نانوساختار موجب می‌شود تا بتوان مقادیر بسیار بالاتری از هیدروژن را نسبت به ساختارهای توده‌ای در آن ذخیره کرد.»
رئیسی وانانی تصریح کرد: با توجه به خصوصیات منحصربه‌فرد فلز پتاسیم از جمله انرژی جذب آن بر روی گرافاین، ما در این مطالعه به بررسی قابلیت آن در بهبود هرچه بیشتر ظرفیت جذب نانوساختار گرافاین پرداخته‌ایم.
وی در تبیین نتایج حاصل شده از این پژوهش گفت: در این کار ما توانستیم با استفاده از فلز پتاسیم تا ۹ مولکول هیدروژن را در یک سمت سلول واحد ساختار دوبعدی گرافاین بنشانیم و متوسط انرژی جذب برابر 0/212 الکترون‌ولت به دست آمد. در نهایت این ترکیب می‌تواند تا نزدیک به ۱۴ درصد وزنی گاز بسیار سبک هیدروژن را در خود ذخیره کند که از قابلیت بالای این ساختار اصلاح‌شده حکایت دارد.
این پژوهش حاصل همکاری دکتر عادل رئیسی وانانی- عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان و معصومه شمس- دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد این دانشگاه است. نتایج این کار در مجله‌ International Journal of Hydrogen Energy با ضریب تأثیر 4/229 ( جلد ۴۴، شماره ۱۰، سال ۲۰۱۹، صفحات ۴۹۰۷ تا ۴۹۱۸) به چاپ رسیده است.

لینک انعکاس خبر در رسانه ها:

https://www.msrt.ir/fa/news/48123

http://www.iribnews.ir/fa/news/2453143

https://www.yjc.ir/fa/news/6970483

http://khabarfarsi.com/u/71615631

 


 

کلید واژه ها: پژوهش و فناوری گرافاین شیمی شیمی فیزیک دانشگاه کاشان فیزیک


( ۱ )

نظر شما :