رونمایی از کتاب حیات طبیعی دانشگاه اثر دکتر عباس زراعت

۰۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۷ کد : ۹۶۰۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۱۷

در مراسم جشن 45 سالگی تاسیس دانشگاه کاشان و دست آوردهای آن ،از کتاب حیات طبیعی دانشگاه (تحلیلی بر شکل گیری و توسعه دانشگاه کاشان )اثر دکتر عباس زراعت رونمایی شد.

این کتاب در دو بخش و سی و شش فصل در 478 صفحه به موضوعات راهبردی آموزش عالی پرداخته و جریان تاسیس و توسعه دانشگاه کاشان بعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر عباس زراعت در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: چهارسال مدیریت بر یک دانشگاه سطح ملی و بالغ بر بیست سال معاونت دانشگاه و ریاست دانشکده و مدیریت گروه ،کوله بار بزرگی از تجربه است و برای کسانی که می خواهند چنین مدیریت هایی را شروع کنند یا مشغول آن هستند،تجربه های مجانی و در عین حال مهمی برای آموختن دارد.

دو تجربه پیش روی نگارنده بود که وی را تشویق می کرد تجارب خود را به صورت مکتوب درآورد : یکی نگارش کتاب نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد اثر هری لوییس رئیس این دانشگاه و تجربه دیگر مجموعه خاطرات روزانه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که به صورت روزانه تدوین شده است و در حال حاضر مستند تجارب مدیریتی وی به حساب می آید . این کتاب ترکیبی از الگوی دو کتاب فوق است.تجربه گوهر ارزشمندی است که به آسانی به دست نمی آید و هزینه های فراوانی برای تحصیل آن صرف می شود بنابراین خوب است این تجربه ها مکتوب شود تا از بین نرود و در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی افزوده است: با بررسی مدارک، اسناد و مصاحبه با برخی مدیران دانشگاه، راهبردها، سیاست ها و عملکرد دانشگاه در طول 40 سال مرور شده و در بخش دوم موضوعات راهبردی و تجربه دانشگاه در طول چهار سال ارائه شده است.هدف اصلی نگارنده در بخش دوم کتاب منعکس شده است زیرا وی می خواهد نشان دهد اداره یک مرکز بزرگ علمی و فرهنگی نیاز به چه پتانسیل ها و امکاناتی دارد و چه موانعی را باید پشت سرگذاشت.دانشگاه کاشان در این دوره 4 ساله رشد فراوانی داشته است بگونه ای که از رتبه 17 به رتبه نهم جهش داشته و در نظام های رتبه بندی بین المللی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و در میان یک درصد دانشگاههای برتر جهان قرارگرفته است و از این جهت تشریح دلایل ارتقا می تواند برای مدیران دانشگاهی سودمند باشد.

این کتاب مشتمل بر دو بخش اصلی است که در بخش نخست روند شکل گیری و توسعه دانشگاه از ابتدای شکل گیری تا سال 1393 را نشان می دهد و در پاره ای مواردآمارهای مقایسه ای نیز ارائه شده است و بخش دوم که موضوع اصلی کتاب هست درباره موضوعات راهبردی دانشگاه و تجربه های مدیریتی در دوره جدید است.

عنوان (حیات طبیعی ) بیان گر آن است که دانشگاه در هر منطقه ای باید بر اساس طبیعت آن منطقه شکل بگیرد و مسایل آن منطقه را مبنای آموزش ، پژوهش و فعالیت های بین المللی خود قرار دهد.دانشگاههای ایران صرفابرای تربیت متخصص شکل گرفته اند در حالی که دانشگاهی مانند دانشگاه کاشان باید کاشان را موضوع خود قرار داده و در مورد آسیب های اجتماعی ، رفاه عمومی ، شادی مردم ، استغال ، تولید ناخالص ملی و… فعالیت کند.

کلید واژه ها: رونمایی از کتاب دانشگاه کاشان دکتر عباس زراعت چشم انداز توسعه حیات طبیعی


نظر شما :