رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی مطرح کرد:

سه دانشگاه ایرانی در بین برترین‌های جهان اسلام

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۲ کد : ۹۵۱۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۶۵۲
رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ذیل پایش سند علم وفناوری کشور کم بودن میزان استنادات و اختراعات بین الملی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: دانشگاه های امیر کبیر، کاشان و نوشیروانی بابل جزو برترین دانشگاه‌های جهان اسلام براساس رتبه بندی تایمز قرار گرفتند.

رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ذیل پایش سند علم وفناوری کشور کم بودن میزان استنادات و اختراعات بین الملی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: دانشگاه های امیر کبیر، کاشان و نوشیروانی بابل جزو برترین دانشگاه‌های جهان اسلام براساس رتبه بندی تایمز قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، فاطمه عظیم زاده در گردهمایی معاونت‌های پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی که امروز در دانشگاه علم وفرهنگ برگزار شد ذیل پایش سند علم و فناوری کشور به بررسی وضعیت کنونی شاخص‌های کتاب‌سنجی موجود در نقشه جامعه علمی کشور پرداخت.

وی یکی از شاخص‌ها را تعداد مقاله در هر میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این شاخص تا افق ۱۴۰۴ باید به ۸ هزار مقاله برسد که در حال حاضر بر اساس داده‌های اسکوپوس ۶۴۳ مقاله در میلیون نفر بوده و دسترسی به آن امکان پذیر است.

رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی افزود: همچنین تعداد استنادات در حال حاضر ۷.۵۲ بوده که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۱۵ برسد. این در حالی است که در شاخص نشریه تعداد ۱۶۰ نشریه با فاکتور تأثیر بالای ۳ پیش بینی شده که در حال حاضر این رقم صفر است. بنابراین باید نسبت به محقق شدن آن تردید داشت.

وی اضافه کرد: تعداد اختراعات ثبت شده ملی در حال حاضر ۴۹ هزار بوده که باید تا افق ۱۴۰۴ به ۵۰ هزار برسد. این در حالی است که تعداد اختراعات ثبت شده بین المللی ۵۱۳ بوده و باید به ۱۰ هزار برسد. بنابراین در این شاخص از نظر بین المللی وضعیت خوبی نداریم.

عظیم زاده با اشاره به اینکه در رتبه بندی KS حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌های برتر رتبه یک تا صد را دارا هستند گفت: در رتبه بندی KS جزو دانشگاه‌های برتر نیستیم و تنها دانشگاه شریف در رتبه ۴۲۳ قرار دارد.

جایگاه علمی کشور در حوزه هوا و فضا و فناروی هسته‌ای بالاتر از حد انتظار است

وی با اشاره به اینکه بنا بود تا سال ۹۲ نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان افزایش پیدا کند که این موضوع محقق شده اما رشته‌ها متناسب با بازار کار تعریف نشده است.

عظیم زاده با بیان اینکه آمریکا به لحاظ جایگاه علمی در حوزه نفت و گاز رتبه اول را دارا است گفت: ایران در جایگاه ۱۹ قرار دارد.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات رتبه اول جهان اسلام و رتبه ۲۵ دنیا، در حوزه علوم رتبه اول خاورمیانه و رتبه ۱۸ جهان و در حوزه علوم زیستی رتبه اول خاورمیانه و رتبه ۱۶ جهان را دارا هستیم. این در حالی است که بر اساس شاخص سایمگو جایگاه علمی کشورمان طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ از ۴۸ به ۱۶ رسیده است.

وی اضافه کرد: درباره اولویت‌های الف نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: جایگاه علمی در حوزه هوا و فضا و فناوری هسته‌ای بالاتر از مقدار مطلوب است. این در حالی است که در حوزه فناوری اطلاعات، انرژی‌ها نو و تجدید پذیر، اقتصاد و اقتصاد سنجی نیز جایگاه خوبی داریم. اما در فلسفه، جامعه شناسی و روان شناسی از جایگاه چندان خوبی برخودار نیستیم.

وی در پایان کم بودن میزان هم تألیفی در همکاریهای بین المللی را یادآور شد و گفت: کشورهای عربستان، سوئیس و قطر بیشترین میزان هم تألیفی را دارا هستند.

کلید واژه ها: دانشگاه های برتر رتبه بندی تایمز دانشگاه کاشان دانشگاه های برتر جهان اسلام


( ۳ )

نظر شما :