دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین معتمدی

۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۱ کد : ۹۳۷۱ اخبار دانشگاه معاونت فرهنگی
تعداد بازدید:۲۳۲۲

دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین معتمدی  با حضور معاون فرهنگی  و مدیران و فعالان فرهنگی دانشگاه کاشان برگزار شد.

  در این دیدارعلاوه بر تشریح  آیین سقاخوانی، از تلاش‌های دیرینه حجت‌الاسلام سیدحسین معتمدی پژوهشگر تاریخ عزاداری شیعیان تقدیر شد.

دکتر حسین ستار درباره محقق برجسته سقاخوانی (سید حسین معتمدی) اظهار کرد: پیش از آنکه رویکرد گردآوری تاریخ شفاهی در ایران به صورت جدی شکل گیرد ایشان در حدود 40 سال پیش با مصاحبه  با افراد مختلف نسبت به جمع‌آوری تاریخ عزاداری همت ورزیده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدحسین معتمدی پژوهشگر تاریخ عزاداری شیعیان نیز در این مراسم، با اشاره به پیشینه یک هزار و 200 ساله تاریخ سقاخوانی، بیان کرد: طبق استقتا از نظر مراجع و علما، مشخص شد که آهنگ‌های سنتی و خوانش سقایی بهتر از انواع و اقسام دیگر نوحه‌ها و ذکرها می تواند نظر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را تأمین کند.

وی، تصریح کرد:‌ سقاخوانی حزین، متین و باوقار است و هیچ اداوات اضافی نظیر طبل، سنج، شیپور و...را با خود به همراه ندارد و این سادگی در عین حزن جگرسوز از ویژگی‌های بی‌مانند آیین سقایی است.

در پایان مراسم دکتر ستار معاون فرهنگی دانشگاه افزود: به همت دانشگاه کاشان و به عنوان یکی از برنامه‌های حفظ آیین سقاخوانی در ساحت عاشورا  تامین اعتبار و چاپ کتاب جدید حجت الاسلام سیدحسین معتمدی در دست اقدام می باشد.


( ۱۱ )

نظر شما :