رئیس دانشگاه کاشان: کمک به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها رسالت دانشگاههاست

۰۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۸ کد : ۹۱۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۶۳
رئیس دانشگاه کاشان: کمک به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها رسالت دانشگاههاست

رئیس دانشگاه کاشان گفت: ارائه راهکارهای علمی برای حفظ و پایداری روستاها و کمک به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها رسالت دانشگاههاست.

دکتر عباس زراعت در نشست کارآفرینی روستایی در جمع بخشداران شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به حدود 10 هزار دانشجو، 310 عضو هیات علمی ، 22دانشکده و پژوهشکده این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این موارد از پتانسیل های این دانشگاه است که می تواند به جامعه خدمات موثری  ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه جامعه محور شدن  چشم انداز این دانشگاه است اظهار داشت: سعی داریم خدمات خود را به جامعه ارائه دهیم، اقتصاد خود را به دانش بنیان تغییر دهیم و در رفاه جامعه تاثرگذار باشیم  و کارآفرینی را  در سطح جامعه ارتقاء بخشیم.

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان گرچه دانشگاه مرکز استان نیست ولی رتبه آن از 26 دانشگاه مرکز استان بالاتراست .

دکتر زراعت بین المللی کردن دانشگاه را از سیاست های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: تاکنون فعالیت های بین المللی زیادی در دانشگاه انجام شده است و  فرصت های بسیار زیاد دیگری برای فعالیت های بین المللی وجود دارد.

وی رصدخانه بین المللی کامو را فرصتی مغتنم برای بین المللی شدن شهر کاشان ذکر کرد و افزود: خداوند یکی از پاک ترین آسمان های دنیا را به مرم این شهر هدیه کرده است که باید به خوبی از آن بهره برداری نماییم.

وی کویر را از دیگر پتانسیل های این منطقه برشمرد و خاطر نشان کرد: با استفاده از پتانسیل کویر و با بهره برداری از انرژی خورشیدی می توانیم برق تمام دنیا را تامین نماییم.در همین راستا یک موسسه مطالعاتی بین المللی با کمک خیرین تاسیس شده و مطالعات خود را برای بهره گیری اقتصادی از کویر شروع کرده است.

وی به تشکیل میز صنعت در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این میز با هدف ارتباط هر چه بیشتر با صنایع و استفاده از فناوری های نوین برای ارتقاء  کیفی محصولات صنایع  تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی که پس از چند سال به ثمر نشست زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را فراهم می کند.

وی به قرار گرفتن دانشگاه کاشان در ردیف یک درصد دانشگاه های برتر جهان، قرار گرفتن جزء 10 دانشگاه برتر کشور، رتبه اول دانشگاه های کشور  در نظام بین المللی تایمز، کسب رتبه 109جهانی در نظام رتبه بندی گرین متریک، رتبه دوم مدیریت سبز، رتبه نخست بهره وری پژوهشی ، رتبه نخست در جذب خیرین، قرار گرفتن  جزء 5 دانشگاه برتر کشور در جذب دانشجویان خارجی و دیگر افتخارات دانشگاه اشاره کرد و افزود: گرچه دانشگاه کاشان در این شاخص ها بسیار پیشرو است اما نباید فقط به این رتبه ها اکتفا کرد بلکه دانشگاه زمانی جزو بهترین ها می شود که بتواند مشکلات جامعه را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر روزی مردم احساس کنند فعالیت های دانشگاه در سفره هایشان تاثیر گذار است و  اقتصاد سنتی را تبدیل به اقتصاد دانش بنیان کند و اخلاق عمومی جامعه را ارتقاء  می بخشد آن موقع است که مردم  به  دانشگاه اعتماد پیدا می کنند .

دکتر زراعت تبادل اندیشه و همفکری مسئولان را برای توسعه منطقه حایز اهمیت دانست و افزود: همه ما در برابر خون شهدا و زحماتی که برای این انقلاب کشیده شده است مسئول هستیم و باید به دور از جناح بازی و سیاسی کاری سعی نماییم با راهکارهای مختلف ، انگیزه را در بین مردم ارتقاء بخشیده و آینده پرامیدی را به مردم هدیه کنیم و در راستای توسعه منطقه بکوشیم.

وی روستاها را مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: باید علاوه بر حفظ جمعیت روستاها بتوان با  اشتغال آفرینی  در روستا ها مانع مهاجرت روستائیان شد.

دکتر زراعت از تشکیل کانون دانشجویی روستا در دانشگاه خبر داد و اظهار امیدواری کرد: تا با ارائه راهکارهای علمی و شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی، گردشگری و بوم‌گردی و مشاغل خانگی، زمینه توسعه  و پایداری روستاها فراهم شود.شاید چنین به نظر آید که دانشگاه دراین موارد رسالتی ندارد اما به اعتقاد بنده رسالت اصلی دانشگاهها همین موضوعات است .

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه می تواند هر روستایی را موضوع یک پایان نامه قرار داده و پتانسل های آن را شناسایی کند و به مردم آموزش دهد که چگونه از این پتانسیل ها بیشترین بهره وری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه هنوز هم کشور ما به رغم کم آبی ظرفیت های زیادی در زمینه اقتصاد کشاورزی دارد منتها کشاورزی سنتی جواب نمی دهد و باید کشاورزی به شکل علمی درآید خاطر نشان کرد: دانشگاه طرح های خوبی در این زمینه دارد و یکی از آنها پرورش زالوست که نیاز زیادی به آب ندارد و با هزینه اندک بازدهی زیادی در کوتاه مدت برای کشاورزان دارد.

رئیس دانشگاه کاشان افزود: طرح دیگر احیای کارگاههای فرش است که با مشارکت سازمان بسیج به دنبال اشتغال زایی برای بسیجیان در روستاها هستیم تا برای اعضای هیات علمی دانشگاههای داخل وخارج کشور فرش ببافند.

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان هم در این نشست کارآفرینی روستایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: روستاها به عنوان پس کرانه های شهری نقش مؤثری در فرهنگ وتمدن شهری داشته اند.

 مهندس داوود حسنعلیان با اشاره به اینکه انقراض و انهدام تمدن ها با افول و نابودی روستاها  و پس کرانه ها شروع می شود خاطر نشان کرد: دانشگاه رسالت خود می داند که با ارائه راهکارهای علمی و با ارائه آموزش های لازم بتواند مشکلات روستائیان را برطرف و با اجرای برنامه های مختلف از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری نماید.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست باید بخشداران،  یک روستا را به عنوان پایلوت به دانشگاه معرفی کنند افزود: دانشگاه با کمک استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی  دوره های بین رشته ای را تشکیل می دهد و اولویت ها و ضرورت های روستاها سنجیده می شود و با هماهنگی بخشداران و دهیاران منطقه، راهکارهایی را برای رفع مشکلات و ماندگاری روستاها ارائه می دهد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان هم  از اعلام آمادگی این دانشگاه برای اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک خبر داد و افزود: تاکنون طرح های پژوهشی مشترکی بین جامعه  ودانشگاه انجام شده است و امید است دانشگاه کاشان بتواند نقش تاثیرگذاری در رفع مشکلات روستائیان نیز داشته باشد.

دکتر مجید منعم زاده به تشکیل میز صنعت و میز هنردر این دانشگاه اشاره  و خاطر نشان کرد: سعی بر این است تا با اجرای این برنامه ها ارتباط دانشگاه با جامعه برای  رفع نیازها و مشکلات مردم ارتقاء یابد.

در این نشست بخشداران شهرستان های کاشان و آران و بیدگل نیز از ارائه طرح کارآفرینی روستایی دانشگاه کاشان قدردانی  و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.


( ۲ )

نظر شما :