پایان فصل ششم کاوش باستان شناسی محوطه ی تاریخی فیض آباد توسط استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۱ کد : ۹۱۴۱ اخبار دانشگاه گزارش ویدئویی
تعداد بازدید:۴۷۰۵
پایان فصل ششم کاوش باستان شناسی محوطه ی تاریخی فیض آباد توسط استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان از پایان فصل ششم کاوش محوطه ی تاریخی فیض آباد خبر داد.

دکتر رضا نوری شادمهانی افزود: محوطه ی فیض آباد شهرستان آران و بیدگل از سال ۹۱ برای حفاری آموزشی مناسب تشخیص داده شد و با اخذ مجوز از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور هر سال به مدت یک فصل ( یک ماه)کاوش در آن انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه سالهای مختلف با همکاری استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان کاوش این محوطه انجام می گردد خاطر نشان کرد: در ۵ فصل گذشته بقایایی از شهر دوره ی ایلخانی در این محوطه به دست آمده که حدودا به ۷۰۰ سال پیش تعلق دارد.

وی اظهار داشت: امسال در قسمت ترانشه ی شمالی بخشی از یک ساختمان حاکم نشین  را حفاری نمودیم و در ترانشه ی جنوبی ارگ، بخش دیگری از شهر را بدست آوردیم.

عضو هیات علمی باستان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: خوشبختانه در کاوش امسال بعد از ۵ سال ممارست توانستیم در عمق ۴ متری از سطح زمین اشیاء سفالین و برنزی سالم بدست آوردیم.

دکتر نوری مهمترین اثر کشف شده ی این فصل را ابریق سفالی به شکل خروس دانست که احتمالا متعلق به عصر سلجوقی است.

وی با اشاره به اینکه این ابریق قابل مقایسه با ابریق سفالی موزه ی ویکتوریا و آلبرت انگلستان می باشد، خاطر نشان کرد: در نمایشگاهی که قرار است در اسفند ماه جاری برگزار شود تمام اسناد و یافته ها در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

دکتر منتظر ظهوری (استاد دیگر این پروژه ) هم به این موضوع اشاره کرد که احتمال می دهیم در زیر لایه ی سلجوقی آثار دیگری از دوره های قدیم تر حتی شاید آثار ساسانی وجود داشته باشد که این امر لایه نگاری را ضروری می نماید.

وی تعیین حریم، نقشه برداری و جانمایی روی نقشه و ژئوفیزیک را از ضروریات این محوطه عنوان و اظهار امیدواری کرد: تا در برنامه های آینده بتوان این موارد را تحقق بخشید.

بر اساس تحلیل یافته ها این محوطه ی باستانی تنها شهر باقی مانده از عصر ایلخانی است که دارای ارگ حکومتی می باشد.

این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۴ با شماره ی ۱۳۵۹۶ در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر گروه باستان شناسی کاوش آموزشی محوطه تاریخی فیض آباد


( ۵ )

نظر شما :