نخستین همایش سراسری دانشجویان و دانش آموختگان فرش

۱۵ مرداد ۱۳۸۴ | ۱۳:۴۸ کد : ۸ اخبار دانشگاه اخبار همایش ها و سمینارها
تعداد بازدید:۱۵۲۸
به گفته امیرحسین چیت سازیان رئیس انجمن علمی فرش ایران

 

 

 

به گفته امیرحسین چیت سازیان رئیس انجمن علمی فرش ایران، 35 مقاله، 196 اثر طراحی فرش، 76 اثر بافته شده، 18 اثر رنگرزی، 20 اثر مرمت و 132 نسخه تحقیقات و پایان نامه به دبیرخانه همایش رسیده بود که این آثار در نگارخانه هنر در حاشیه همایش مورد بازدید و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

مطابق همین گزارش برنامه های این همایش یکروزه عبارت بود از :

سخنرانی آقای عرب سرخی معاون وزیر بازرگانی و رئیس مرکز ملی فرش ایران با موضوع تشریح اهداف و وظایف مرکز ملی فرش و نحوه ارتباط آن در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغاتی .

سخنرانی دکتر ندیمی رئیس گروه هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع تبیین جایگاه هنر صناعی فرش در عرصه حکمت و هنر اسلامی و ایرانی و ضرورت توجه دانشجویان فرش به تعمیق دانش فرش و بهره گیری از تجارب ارزنده هنرمندان سنتی و زانوزدن در مقابل ارزشهای معنوی و اصلتهای هنری به منظور حفظ جوهره اصلی صناعت فرش.

سخنرانی سید رضی میری بازرگان و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران با موضوع انتقال تجربیات در زمینه تولید و تجارت فرش دستباف و ارائه پیشنهادهایی برای سرفصل های دروس رشته فرش و نحوه فعالیت دانشجویان و دانش آموختگان.

سخنرانی نورالله پاشا، محقق فرش با موضوع اشتغال دانش آموختگان فرش و جایگاه آنان در عرصه صادرات و تولید فرش دستباف.

ارائه هشت مقاله برگزیده دانشجویان و دانش آموختگان با موضوعات طرح، نقش و تحول تاریخی و جغرافیای فرش. ارائه دو کارگاه آموزشی با موضوعات بافت و مرمت فرش.

میزگرد اشتغال و آموزش با حضور رئیس و هیات مدیره انجمن و برخی مدیران مرکز ملی فرش و مدیران فرش دانشگاهها.

و اهداء به آثار برگزیده.

در پایان این همایش قطعنامه ای در 14 بند قرائت شد که در آن دانشجویان خواستار بازنگری سرفصلهای درسی، طراحی دوره کارشناسی ناپیوسته و دوره کارشناسی ارشد فرش، تقویت کادر علمی و تجهیزات دانشگاهها، گزینش نیمه متمرکز دانشجوی فرش و متناسب نمودن پذیرش با اشتغال در جامعه، برنامه ریزی برای اشتغال و ایجاد تسهیلات خوداشتغالی شده بودند.


( ۱ )

نظر شما :