طرح ساعت آفتابی مدل سیاره ای

طرح ساعت آفتابی مدل سیاره ای مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان در سیرجان

۲۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۸ کد : ۶۶۰۵ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۲۹۹۲
طرح ساعت آفتابی مدل سیاره ای مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان در سیرجان

 

این ساعت آفتابی از نوع سیاره ای است و برای مختصات سیرجان با عرض جغرافیایی 29 درجه و 26 دقیقه و 25 ثانیه شمالی و طول جغرافیایی 55 درجه و 41 دقیقه و 25 ثانیه شرقی یعنی در محل پارک مسافر سیرجان(محدوده معروف به شهربازی) توسط آقای صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان طراحی شده و صفحه آن ساخته شده است.

ساعتهای آفتابی معمولا زمان خورشیدی محلی را نشان می دهند. اما این ساعت طوری طراحی شده که با در نظر گرفتن تعدیل زمان، ساعت رسمی ایران را نشان می دهد.

این سازه نجومی همچون نمونه های ساخته شده قبلی که آقای صفایی طراح نجومی آن بوده، با قابلیتهای متعددی طراحی شده است. قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران، قابلیت تعیین تاریخ روز در تقویم ایرانی، تعیین نیمروز یا لحظه اذان ظهر به افق سیرجان، قابلیت محاسبه زمان طلوع و غروب خورشید در هر روز از سال و به طبع آن تعیین طول روز در هر روز از سال از دیگر قابلیتهای این سازه نجومی است. گرچه برای افزایش دقت ساعت جدول تعدیل در توضیحات ساعت ارائه شده است اما بر روی صفحه ساعت نیز منحنی های آنالما راهنمای خوبی است برای آنانکه آشنایی بیشتری با ساعتهای آفتابی دارند. تا بتوانند با استفاده از این منحنی ها زمان دقیق را برونیابی کنند.

قطر داخلی ساعت دو متر و قطر خارجی ان بیش از سه متر و ارتفاع سازه حدود چهار و نیم متر بوده و از جنس فولاد ساخته شده است. همچنین صفحه ساعت از جنس فلز استیل ساخته شده است. گرچه متاسفانه سازنده اسکلت سازه دقت چندانی در اجرای آن نکرده اما طراح نجومی آن با طراحی و نصب دقیق صفحه این نقیصه را جبران کرده است.

آقای صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان تاکنون طرحهای متعددی از ساعت آفتابی را در نقاط مختلف ایران اجرا کرده است. ساعت آفتابی اداره بنادر و دریانوردی بندرعباس، ساعت آفتابی استرک کاشان، ساعت آفتابی پارک ائل گلی تبریز، ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل و ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان از این جمله است. طرح ساعت آفتابی پارک مسافر سیرجان دقیقا مشابه با سازه های دانشگاه پیام نور آران بیدگل و میدان جلفای اصفهان است

کلید واژه ها: رصدخانه دانشگاه کاشان ساعت آفتابی


( ۳ )

نظر شما :

حسن رودی ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۰:۵۲
با سلام پیشنهاد می گردد در شان دانشگاه کاشان نیز یک ساعت آفتابی توسط آقای صفایی طراحی و اجرا گردد رودی