برگزاری همایش ملی کاوشهای باستان شناسی منطقه کاشان در دانشگاه کاشان

۲۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۱ کد : ۴۰۵۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۸۷
رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی از برگزاری نخستین همایش ملی کاوشهای باستان‌شناسی منطقه کاشان در این دانشگاه خبر داد.
 

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی از برگزاری نخستین همایش ملی کاوشهای باستان‌شناسی منطقه کاشان در این دانشگاه خبر داد.

 دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی برگزاری این همایش را در راستای تحقق رسالت‌ها و برنامه‌های این مرکز بیان کرد و گفت: این مرکز سعی دارد که مسائل تاریخی فرهنگی، هنری و معماری این منطقه را مورد بررسی کارشناسانه قرار دهد.

 وی تهیه بانک اطلاعاتی از نخبگان و تاسیس کتابخانه مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی را از جمله فعالیت‌های این مرکز ذکر کرد و افزود: مجله تخصصی کاشان شناخت نیز (پژوهش‌نامه کاشان) تاکنون در 11مجلد منتشر شده و مقالات محققان برجسته کشور در آن ارائه می‌شود.

 دکتر مشهدی برگزاری همایش‌های فیض کاشانی، بابا‌افضل و نظام وفا را از دیگر برنامه‌های اجرا شده این مرکز نام برد و گفت: همایش جهانی کاشی زرین فام، همایش باغ‌های تاریخی کاشان و عزالدین محمود و عبدالرزاق کاشانی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده این مرکز است که در آینده برگزار می شود.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و دبیر علمی همایش نیز با اشاره به اینکه کاشان یکی از مناطق مهم به لحاظ باستان‌شناسی است که دوره‌های مختلفی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی را در خود جای داده و قدمت آن حدودا به 15 هزار سال قبل بر می‌گردد گفت: برگزاری این همایش در راستای کاوشهای باستان‌شناسی این منطقه ضروری به نظر می رسید.

 دکتر محسن جاوری اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش گام مثبتی برای ارتقاء مباحث کاشان شناسی باشد و تعامل و همدلی و استفاده از تجربیات محققان برای کاوش های هر چه بیشتر و معرفی آثار تاریخی این منطقه را فراهم آورد.

 دبیر اجرایی همایش گفت: با توجه به شناخت باستان شناسانی که در یکی دو دهه اخیر در منطقه کاوش کرده اند، شیوه فراخوان همایش به صورت سفارشی بوده و حدود 20 مقاله  به دبیرخانه این همایش ارسال شد که در روز برگزاری همایش بصورت سخنرانی ارائه می شود.

 دکتر رضا نوری اظهار داشت: در پنل‌های تخصصی، به مباحث آثار تاریخی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی پرداخته می شود.

همایش ملی کاوشهای باستان شناسی  روز دوشنبه بیست و هفتم مهرماه جاری با حضور حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرمانداری ویژه کاشان و شهرداری های شهرهای کاشان و آران و بیدگل در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

 در این همایش از تمبر ملی سیلک نیز رونمایی می شود.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر گروه باستان شناسی کاشان شناسی کاوش های باستان شناسی منطقه کاشان


( ۱ )

نظر شما :