نشست مشترک رؤسای پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تهران با دانشگاه کاشان

۱۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۱:۴۲ کد : ۴۰۱۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۰۰
نشست مشترک رئیس و معاونین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تهران با رئیس و معاونین دانشگاه کاشان برگزار شد.
 
نشست مشترک  رئیس و معاونین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تهران با رئیس و معاونین  دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان در این نشست گزارشی از فعالیت های این پژوهشکده را ارائه کرد و گفت: پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان در سال 1380 با اخذ  موافقت اصولی موقت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد و در سال 1383 موفق به اخذ موافقت اصولی دائم شد.
دکتر حسینعلی رفیعی پور تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در زمینه اصلاح و ارتقاء کشت، صنعت و تجارت گل محمدی (به ویژه اسانس و گلاب) و سایر گیاهان اسانس دار و معطر کشور را از جمله اهداف این پژوهشکده بیان کرد و اظهار داشت: این پژوهشکده از سال 85 تا دوسال قبل در رشته "شیمی و فناوری اسانس" در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش نموده و از مهرماه سال گذشته در رشته "فیتوشیمی" اقدام به پذیرش دانشجو نموده است.
وی طراحی و ساخت دستگاه ها و ادوات لازم برای استحصال محصولات گل محمدی و سایر گیاهان اسانس دار را از دیگر فعالیت های این پژوهشکده نام برد و افزود: گل محمدی محصولات متعددی دارد که تلاش در جهت ارتقاء و به روز رسانی شیوه کشت، داشت، برداشت و تحویل مناسب آن به واحدهای صنعتی و سنتی را نخستین و مهمترین اولویت پژوهشکده بیان کرد.
رفیعی پور با اشاره به اینکه در زمینه اصلاح الگوی کشت گل محمدی در منطقه کاشان کار خاصی که قابل ارائه به کشاورزان باشد، انجام نشده است؛ خاطر نشان کرد: پژوهش بر روی گونه های ارزشمند به لحاظ مقاومت به سرما و کم آبی و نیز درصد بالای محتوای اسانس از طریق روش های نوین زنتیکی (مانند کشت بافت واصلاح ژن) برای تولید انبوه واریته ی مناسب و تحویل آن به کشاورزان منطقه برای ارتقاء جایگاه صنعت گل محمدی منطقه و ایران لازم است.
وی ایجاد هرباریوم با اولویت جمع آوری گیاهان اسانس دار، معطر و دارویی را از برنامه های پیش روی این پژوهشکده بیان کرد و گفت: تلاش بر آن است تا مجموعه ای از نمونه های خشک شده این گیاهان به شیوه علمی گردآوری شود.
رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی چهاد دانشگاهی را برای ارتقاء محصولات گل محمدی و اسانس لازم دانست و اظهار داشت: سعی خواهد شد تا از این پژوهشکده با بهره گیری و استفاده از تجارب پژوهشکده گیاهان دارویی، برنامه ها و محصولات نوین در سطح بین المللی معرفی شود.

 



 

 

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی چهاد دانشگاهی را برای ارتقاء محصولات گل محمدی و اسانس لازم دانست و اظهار داشت: سعی خواهد شد تا از این پژوهشکده با بهره گیری و استفاده از تجارب پژوهشکده گیاهان دارویی، برنامه ها و محصولات نوین در سطح بین المللی معرفی شود.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی در این نشست پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر را با توجه به واقع شدن در شهر استراتژیک و گردشگری قمصر و نیز برخورداری از امکانات آزمایشگاهی مناسب، دارای پتانسیل بسیار مثبت برای ارتقاء جایگاه گیاهان اسانس دار و دارویی بیان کرد و گفت: پژوهشکده باید فعالیت هایش را در قالبی عام المنفعه و در راستای خدمت رسانی به مردم بکار گیرد.
دکتر شمسعلی رضا زاده با بیان اینکه گیاهان دارویی میراثی منطقه ای با اهمیت جهانی هستند که ثروت عظیمی را به جهان ارزانی داشته اند، افزود: با توجه به شرایط مناسب رویش گیاهان دارویی در منطقه قمصر، پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان می تواند در این زمینه سرمایه گذاری نماید.
وی تولید فراورده های قابل مصرف و قابل ارائه به بازار، تولید افشره های گیاهی و ترکیبی، ایجاد کارگاه های بسته بندی استاندارد محصولات گل محمدی و گلاب، تکثیر گل محمدی و گیاهان دارویی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ایجاد هرباریوم گیاهان دارویی را از جمله موارد همکاری های مشترک پژوهشکده گیاهان دارویی با پژوهشکده اسانس های طبعی دانشگاه کاشان ذکر کرد و افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آماده ارائه مقالات اعضای هیأت علمی در مجله علمی پژوهشی این پژوهشکده است.

 
 
 

رئیس دانشگاه کاشان نیز در این نشست گفت: پژوهشکده اسانس‌های طبیعی این دانشگاه با هدف پایگاهی مناسب برای انجام تحقیقات پایه و کاربردی در زمینه اسانس‌ها و سایر ترکیبات طبیعی گیاهی ایجاد شده است.

دکتر عباس زراعت به پتانسیل‌های مثبت پژوهشکده به لحاظ موقعیت جغرافیایی، دارا بودن آزمایشگاه های مجهز و فضای کالبدی مناسب اشاره کرد و افزود: این پژوهشکده آماده ارائه خدمات برای ارتقاء و استاندارد‌سازی صنعت گلاب و اسانس است.

وی همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با پژوهشکده اسانس دانشگاه را خواستار شد و اظهار داشت: ارائه طرح‌هایی به صورت مشترک برای بازدهی هر چه بیشتر و تبدیل به محصول و توسعه و کنترل کیفی محصولات گل محمدی و سایر گیاهان اسانس دار مثمر ثمر است.

در این سفر رئیس و معاونین پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بازدیدی از پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر و آزمایشگاهای این پژوهشکده داشتند.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان جهاد دانشگاهی تهران گیاهان دارویی پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر


نظر شما :