برگزاری همایش راهکارهای توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در کاشان

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۳ کد : ۳۸۰۴ اخبار دانشگاه پژوهشکده ها
تعداد بازدید:۱۵۲۴
نخستین همایش تخصصی راهکارهای توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان برگزار شد.
 
نخستین همایش تخصصی راهکارهای توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان، در این سمینار، کاربردی کردن و تجاری‌سازی دانش برای ارتقای نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد دانش بنیان را از جمله سیاست‌های اجرایی این دانشگاه ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت صنعت اسانس و گلاب، پژوهشکده اسانس این دانشگاه نقش مؤثری در ارتقاء این صنعت دارد.

 دکتر عباس زراعت با اشاره به اینکه تاکنون به جنبه‌های علمی صنعت گلاب گیری پرداخته نشده‌است، اظهار داشت: با توجه به اینکه پژوهشکده علمی اسانس دانشگاه کاشان در قمصر راه‌اندازی شده، امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک با انجام کارهای علمی، این پژوهشکده را به محوری دانش بنیان در منطقه تبدیل کنیم.

 وی، بین‌المللی کردن دانشگاه را نیز یک از اهداف این دانشگاه بیان کرد و افزود: پژوهشکده نجوم دانشگاه کاشان نیز که در کنار این پژوهشکده راه‌اندازی خواهد شد گامی در راستای ارائه طرح های تحقیقاتی علمی و حضور پژوهشگران و محققان بین‌المللی است.

 رئیس دانشگاه کاشان اظهار امیدواری کرد: امید است با برگزاری این همایش با ارائه نقطه نظرات کارشناسان و متخصصان و ارائه راهکارهای مناسب، روند روبه رشد این صنعت را شاهد باشیم.

 رییس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان نیز هدف از برگزاری این سمینار را ارتباط هرچه بیشتر گلاب گیران سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی با کارشناسان علمی و متخصصان این حوزه ذکر کرد و گفت: اثرات (درمانی) گل محمدی و محصولات آن بویژه کاربرد اسانس ها در صنایع مختلف غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی، آشنایی با فعالیت های انجام شده توسط برخی مراکز تخصصی در کشور و معرفی آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی اسانس و عرقیات گیاهی پژوهشکده اسانس از جمله موضوع‌های این همایش است.

حسینعلی رفیعی پور رسالت این پژوهشکده را در سه حوزه کشت گل محمدی و به زراعی این گیاه و دیگر گیاهان معطر، جداسازی مواد و ترکیبات موثر و خالص و همچنین سنتز ترکیبات مشابه برای کاربردهای دارویی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و صنعتی بیان کرد و افزود: ارائه دستگاه‌ها و روش‌های نوین استحصال اسانس و عرقیات گیاهی در حوزه طراحی صنعتی و بیومکانیک از دیگر فعالیت‌های تعریف شده برای این پژوهشکده است.

 فرماندار کاشان نیز در این سمینار علمی گفت: بیش از 1500 واحد سنتی و 25 واحد صنعتی گلاب گیری با سطح زیر کشت 1400 هکتار گلستان گل محمدی، موجب شده تا بیش از 20 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.

 ابوالفضل صدرائیه، توجه به گل محمدی و فرآورده‌های آن برای توسعه صنعت گردشگری در کاشان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: گل محمدی به عنوان یک محصول استراتژیک کشاورزی از نگاه اقتصادی و همچنین شرایطی که گلستان‌های گل محمدی کاشان در زمان برداشت و آیین سنتی گلاب گیری دارند، می‌تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود.

 وی نگاه علمی در بخش صنعت گلاب گیری و اسانس را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات بخش واحدهای سنتی گلاب گیری کاشان حل شود، باید با کار علمی در راستای اقتصاد خلاق در بخش های مختلف از جمله اصلاح ژن (ژنتیک) گل محمدی تلاش کنیم.

 صدرائیه، برگزاری اولین سمینار تخصصی راهکارهای توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده قمصر را نشانه احساس مسئولان مربوطه برای انجام کارهای علمی در این بخش از صنعت دانست و گفت: امیدواریم پژوهشکده اسانس قمصر با نگاه عالمانه و کارشناسی به صنعت گلاب، حاصل زحمات کشاورزان منطقه کاشان را حفظ و ارتقاء بخشد.

 در این همایش پدر علم فیتوشیمی ایران بیان داشت: ایران با داشتن هشت هزار گونه گیاهی جایگاه خوبی برای پژوهش در زمینه فیتوشیمی دارد.

 پروفسورعبدالحسین روستاییان افزود: همکاری بین بیولوژیست، فارماکولوژیست و فیتوشیمیست ها را برای کشف مواد دارویی و درمانی از مسیر این ارتباط تحقیقاتی ضروری است.

 این پژوهشگر گرانقدر گونه‌های گیاهی در خصوص مشکلات پژوهشگران این عرصه نیز، کمبود مواد شیمیایی از جمله حلال‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی را یادآور شد و گفت: کمتر دانشگاهی در کشور پیدا می‌شود که دارای تجهیزات کامل و مواد لازم برای تحقیقات پژوهشی بر روی گونه‌های گیاهی باشد.

 وی به محققان و پژوهشگران توصیه کرد: کمبود امکانات و تجهیزات مانع از تلاش و پشتکار پژوهشی نیست، بلکه با اقتدار و دلگرمی کار پژوهشی را در این حوزه برای رسیدن به نتایج مفید و ارتقای سطح سلامت جامعه انجام دهند.

 این همایش با حضور پژوهشگران، گلاب گیران سنتی و صنعتی و مسئولان منطقه در سالن اجتماعات پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان در قمصر برگزار شد.

           

 

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر


نظر شما :