موفقیت دانشجوی فوق دکترای شیمی دانشگاه کاشان در تولید نانوذرات کاربردی در فیلترهای نوری از یک منبع جدید

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۶ کد : ۳۱۶۲ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۲۹
رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان گفت: دانشجوی فوق دکترای شیمی معدنی این دانشگاه با استفاده از یک روش ساده، ارزان و قابل کنترل موفق به سنتز نانوذرات مس سلنید از یک منبع جدید سلنیوم شد.
 

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان گفت: دانشجوی فوق دکترای شیمی معدنی این دانشگاه با استفاده از یک روش ساده، ارزان و قابل کنترل موفق به سنتز نانوذرات مس سلنید از یک منبع جدید سلنیوم شد.

دکتر مسعود صلواتی نیاسری اظهار داشت: نانوذرات مس سلنید نوعی نیمه‌هادی هستند که به علت خواص منحصربه‌فرد می‌توانند در سلول‌های خورشیدی، فیلتر‌های نوری و مواد سوپریونی به کار گرفته شوند.

علاوه‌ بر سنتز موفقیت آمیز این نانوذرات از یک منبع جدید، بررسی و تعیین شرایط بهینه‌ مورد نیاز برای تهیه‌ی نانوساختارهای خالص با شکل، ساختار و فاز مناسب از دیگر دستاوردهای این تحقیق است. همچنین این نانوذرات می‌توانند در سلول‌های خورشیدی و فیلترهای نوری کاربرد گسترده‌ای داشته باشند.

محققان دلیل این امر را حرکت سریع یون‌های این نوع مواد در دمای بالای دمای بحرانی خود گزارش کرده‌اند. از آنجایی که نانوذرات مس سلنید نیز جزو این نوع مواد هستند، محققان بسیاری به دنبال تولید این نانوذرات به کمک روش‌های مختلف از جمله سنتز فراصوت، آلیاژ‌سازی مکانیکی، سل-ژل هستند.

دکتر اعظم سبحانی، فوق دکتری شیمی معدنی از دانشگاه کاشان و محقق طرح در این باره توضیح داد: در این کار تحقیقاتی نانوذرات مس سلنید با استفاده از روش هیدروترمال تهیه و شناسایی و شرایط بهینه‌ی تولید آن معرفی شده است. در این فرآیند، از سلنیوم تتراکلرید به عنوان یک منبع جدید سلنیوم استفاده شده است.

دکترسبحانی با بیان اینکه  وقت‌گیر نبودن این روش، عدم نیاز به دستگاه‌های خاص و گران قیمت و همچنین شرایط مخصوص و سخت، بازده و خلوص بالای محصول از جمله مزایای پروژه مورد نظر است افزود: این درحالی است که نانوذرات تولیدی دارای خواص نوری قابل توجهی هستند  که هدف ما یافتن راهی آسان و قابل انجام برای تهیه‌ی نانوساختارهای نیمه‌هادی با اندازه‌ی مناسب، ساختار فازی خالص و از همه مهم‌تر محصولی با خواص نوری مطلوب بوده است.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دستاوردها پژوهشکده علوم و فناوری نانو


( ۳ )

نظر شما :