با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان صورت گرفت: بازیابی مواد دارویی پرمصرف از فاضلاب‌های دارویی

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۶ کد : ۳۱۶۰ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۹۰۹
پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان با همکاری دانشگاه تهران، با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت غشایی شده‌اند که قابل کاربرد در جداسازی مواد دارویی از فاضلاب بیمارستان‌هاست.
 

پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان با همکاری دانشگاه تهران، با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت غشایی شده‌اند که قابل کاربرد در جداسازی مواد دارویی از فاضلاب بیمارستان‌هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان اظهار داشت: این غشا پلیمری است و به دلیل بازده و طول عمر بالا، به اقتصادی‌تر شدن فرایند تصفیه آب کمک شایانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه،کشور ایران بالاترین رتبه در مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را دارد افزود: این امر سبب شده که این مواد در نمونه‌های مختلف زیست محیطی نظیر آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و فاضلاب‌ها یافت شود.

دکتر احمد اکبری اظهار داشت: مسئله مهم اثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر محیط زیست، گسترش ایجاد مقاومت به این مواد و در نتیجه کاهش کارایی آن‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر استفاده از دو روش غشای اسمز معکوس و غشای نانوفیلتراسیون برای جداسازی ترکیبات آلی/ غیر آلی و میکرواورگانیسم‌ها از آب آشامیدنی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این مطالعه، هدف پژوهشگران ساخت یک غشای نانوفیلتراسیونی بوده است که با خاصیت نفوذپذیری بالا قادر به جداسازی داروی آموکسی‌سیلین از آب باشد.

دکتر اکبری افزود: با استفاده از این غشا، هزینه مصرف انرژی در فرایند تصفیه آب کاهش یافته و در نتیجه اثرات چشمگیری در کاهش هزینه‌های جداسازی مواد خواهد داشت. همچنین سطح غشاهای نانوفیلتراسیون تولید شده، حساس به pH خوراک ورودی است. بنابراین با کنترل pH محیط عملیات می‌توان بازده غشا را افزایش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: پرواضح است که بازیابی ماده دارویی ارزشمندی مانند آموکسی‌سیلین منافع زیادی از جمله کاهش هزینه‌های ساخت برای شرکت‌های دارویی و نیز عدم آلودگی محیط زیست را، ناشی از ورود آنتی بیوتیک به چرخه حیات و ایجاد مقاومت دارویی، به همراه دارد.

نتایج این طرح می‌تواند منجر به جایگزینی غشاهای اسمزمعکوس توسط غشاهای نانوفیلتراسیون گردد. این امر باعث صرفه‌جویی انرژی و افزایش عمر غشای مورد استفاده در فرایند جداسازی مواد آلی خواهد شد.

نتایج این تحقیق حاصل همکاری مهندس رضا درخشش پور، دکتر محمدرضا مهرنیا– عضو هیئت علمی دانشگاه تهران- دکتر احمد اکبری -عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان- و مریم همایونفال-دانشجوی دکتری نانوفناوری دانشگاه تهران- است و در مجله Journal of Environmental Health Science and Engineering (جلد 11، شماره 9، ماه ژوئن، سال 2013، صفحات 1 تا 10) به چاپ رسیده است.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه تهران


نظر شما :