گامی به سوی دانشگاه سبز
مجوز احداث نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی دانشگاه کاشان صادر شد
در راستای توسعه زیرساختهای پایدار و تحقق تکالیف قانونی دانشگاه در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، مجوز احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱.۵ مگاوات از سوی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) برای دانشگاه صادر شد.
مدیر دفتر فنی دانشگاه کاشان با اعلام این خبر گفت: این نیروگاه بهعنوان ظرفیت تکلیفی دانشگاه تا سال ۱۴۰۶ احداث خواهد شد و یکی از طرحهای راهبردی دانشگاه در حوزه مدیریت انرژی به شمار میرود. این پروژه با هدف توسعه انرژیهای پاک، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و حرکت به سوی دانشگاه سبز اجرا میشود.
دکتر زهرا جمشیدزاده با اشاره به اقدامات انجامشده برای اجرای این طرح اظهار کرد: مطالعات اولیه، هماهنگی با شرکتهای برق منطقهای و توزیع، اخذ مجوز اتصال به شبکه و دریافت پروانه احداث از ساتبا انجام شده و ظرفیت نهایی نیروگاه ۱.۵ مگاوات با امکان توسعه تا ۳ مگاوات در آینده پیشبینی شده است.
وی افزود: طراحی اولیه نیروگاه توسط دفتر فنی دانشگاه انجام شده، مشاور تخصصی انتخاب و فرآیند انعقاد قرارداد خدمات مشاورهای آغاز شده است. همچنین تهیه نقشههای توپوگرافی، هماهنگیهای فنی برای طراحی پست و اتصال به شبکه، برگزاری جلسات کارشناسی و کمیسیون معاملات و نیز تهیه اسناد مناقصه خرید تجهیزات اصلی شامل پنلهای خورشیدی، اینورتر و پست کمپکت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر دفتر فنی دانشگاه همچنین از آمادهسازی محل اجرای پروژه خبر داد و گفت: عملیات تسطیح اولیه زمین و ایجاد مسیر دسترسی به سایت نیروگاه انجام شده و پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.
دکتر جمشیدزاده در ادامه به برنامههای دانشگاه در حوزه مدیریت انرژی اشاره کرد و افزود: تأمین بخشی از برق مصرفی دانشگاه از طریق تابلوی سبز بورس انرژی، انعقاد قرارداد با شرکتهای خردهفروشی برق و اجرای آن از فروردین ۱۴۰۵، از دیگر برنامههای دانشگاه برای مدیریت هزینههای انرژی و کاهش آثار ناشی از تعرفههای جریمهای است. همچنین هماهنگیهای لازم برای افزایش دیماند متناسب با رشد مصرف برق دانشگاه و اخذ مجوزهای مرتبط با مدیریت بار در دورههای محدودیت تأمین برق نیز بهصورت همزمان در حال انجام است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با تکمیل فرآیندهای قانونی و اجرایی، عملیات احداث نیروگاه تا مرحله بهرهبرداری نهایی ادامه خواهد یافت و این پروژه گامی مؤثر در مسیر توسعه پایدار، ارتقای بهرهوری انرژی و تحقق مسئولیتهای زیستمحیطی دانشگاه خواهد بود.

نظر شما :