توسعه دانشگاه کارآفرین، حمایت دولت و مسئولان را می طلبد
رئیس دانشگاه کاشان گفت: برای توسعه دانشگاههای کارآفرین، باید سیاستهای حمایتی در نظر گرفته شود و دولت و مسئولان توجه ویژهای به این حوزه داشته باشند تا بتوانند قدرت اقتصادی و علمی کشور را افزایش دهند.
دکتر بهزاد سلطانی در هشتمین نشست شورای اداری که به مناسبت جشنواره نیم قرن فعالیت دانشگاه کاشان در تالار آزادی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تحولات و پیشرفت فناوری در جهان افزود: علاوه بر این، هوش مصنوعی نیز در حال پیشرفت است و در آینده نزدیک، در عرض سه سال، تغییرات عظیمی در همه زمینهها رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه تصوراتی که اکنون درباره جهان داریم، ممکن است در آینده کاملاً تغییر کند؛ خاطر نشان کرد: مثلاً، تصویری که از جهان در حال حاضر داریم، در آینده دیگر وجود نخواهد داشت و شکل کنونی دولتها و ساختارهای سیاسی ممکن است تغییر کند یا حتی ناپدید شوند. در کل، این تحولات فناوری و تغییرات در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، آیندهای متفاوت و غیرقابل پیشبینی را رقم خواهند زد.
وی خاطر نشان کرد: اگر این روند ادامه یابد و کشور نتواند فناوری را پیش ببرد، ممکن است اقتصاد کشور آسیب ببیند و وضعیت اقتصادی دشوار شود. بنابراین، پیشنهاد میشود که ایران به سمت فناوریهای دفاعی و هوش مصنوعی قویتر حرکت کند.
رئیس دانشگاه کاشان به ویژگیهای جدید هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: فناوری هوش مصنوعی اکنون در عاطفه و خلاقیت انسانی وارد شده و قادر است احساسات و درد دلهای انسان را درک کند و ویژگیهای انسانی مانند عاطفه و خلاقیت را در خود توسعه دهد.
وی اظهار کرد: این فناوریها، حافظهای بسیار بزرگ دارند؛ بهطوری که تمام دادههای دنیا در سرورهای عظیم قرار دارند و سرعت پردازش آنها بسیار بالا است. این پیشرفتها، منجر به این شده است که رباتها و سیستمهای هوشمند، تواناییهایی فراتر از انسان در فیزیک و کارهای فیزیکی داشته باشند.
وی با بیان اینکه رباتها و هوش مصنوعی در حال حاضر توانایی انجام وظایف فیزیکی و تربیت فرزندان در خانه را دارند، و در آینده، ممکن است جایگزین نیاز به مهدکودکها و مادران رباتیک شوند خاطر نشان کرد: این فناوریها، میتواند تمامی مشاغل فیزیکی را بر عهده بگیرند و مرزهای فیزیکی و انسانی را درنوردند، که این موضوع پیامدهای مهمی برای آینده انسان و جامعه دارد.
رئیس دانشگاه کاشان به روند رو به رشد نقش شرکتهای بزرگ در اقتصاد جهانی و جایگزینی تدریجی کشورها اشاره کرد و افزود: روند توسعه فناوریهای نوین همچون خودروهای بدون راننده، چاپ سهبعدی ساخت ساختمان، چاپخانههای ژنتیکی برای درمان بیماریها، فناوری لیزر کوانتومی و رمز ارزها، نشاندهنده تغییرات سریع در جهان است.
دکتر سلطانی تاکید کرد: در این وضعیت، نیاز است که کشورها و ملتها هوشیار باشند و بهجای خوابیدن و انتظار، بهطور فعال در توسعه فناوری و شرکتهای دانشبنیان سرمایهگذاری کنند. توسعه شرکتهای فناوری و دانشبنیان تنها راه مقابله با این تحولات است.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه همچنین، پارکهای فناوری و مراکز حمایتکننده از شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در این فرآیند دارند، افزود: دانشگاهها نیز در این حوزه فعال هستند، با داشتن پارکهای فناوری و حمایت از شرکتهای دانشجویی، اما نقش آنها بیشتر حمایتی است و خود ایجادکننده نیستند. در مجموع، برای مواجهه با این تحولات، باید تمرکز بر توسعه فناوری و شرکتهای دانشبنیان باشد تا کشورها در رقابت جهانی باقی بمانند و از فناوریهای نوین بهرهمند شوند.
دکتر سلطانی به اهمیت و نقش دانشگاههای کارآفرین در جهان و کشور اشاره کرد وافزود: دانشگاههای کارآفرین، دانشگاههایی هستند که علاوه بر آموزش و پژوهش، توانایی ایجاد شرکتهای نوپا و فعالیتهای اقتصادی را دارند. در دنیا، دانشگاه استنفورد تنها با ایجاد شرکتهای دانشبنیان توانسته است ۴۵۴ شرکت تاسیس کند که نشاندهنده اهمیت این رویکرد در توسعه اقتصادی و نوآوری است. این دانشگاهها، تعریف جدیدی از دانشگاه دارند که نه تنها به عنوان مراکز آموزش و پژوهش، بلکه به عنوان پایگاههای کارآفرینی و نوآوری شناخته میشوند.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، انگلیس، سوئیس، آلمان و فرانسه، درصد دانشگاههای فعال در حوزه کارآفرینی به ترتیب ۴۹٪، ۲۴٪، ۱۳٪ و ۳٪ است، افزود: اما در ایران، تنها چند دانشگاه ، در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده اند و در حال توسعه فعالیتهای کارآفرینی هستند. نمونهای از این تلاشها، دانشگاه کاشان است که برای اولین بار به عنوان پایلوت این رویکرد در حال اجراست.
دکتر سلطانی تاکید کرد: دانشگاه باید فراتر از آموزش صرف، به عنوان محیطی برای اندیشهورزی، نوآوری، اخلاق حرفهای و کارآفرینی باشد. همچنین، در کشور ما، بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی یکی از بزرگترین فرصتها برای توسعه کارآفرینی است، زیرا با ایجاد شرکتهای دانشبنیان میتوان این مشکل را حل کرد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، درصد دانشگاههای کارآفرین در ایران نسبت به کشورهای دیگر کم است، اما با اقدامات مناسب، میتوان این روند را تغییر داد و دانشگاههایی نوآور و کارآفرین پرورش داد.
وی بر اهمیت توسعه و کاربردی کردن نتایج پایاننامههای دانشجویان تأکید کرد و افزود: هدف اصلی این است که حداقل ۵ درصد از پایاننامههای دفاعشده در سال، نتیجهمحور و کاربردی باشند.
دکتر سلطانی با بیان اینکه در حال حاضر، دانشگاه تاکنون حدود ۳۶۰۰۰ دانشآموخته در جامعه تحویل داده است که در بخشهای مختلف کشور فعالیت میکنند و زحمت میکشند، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف مهم، ایجاد هسته های کار آفرینی در دانشگاه است که این فرآیند نیازمند زمان و تلاش است، اما در صورت موفقیت، ادامهدار خواهد بود و منجر به تاسیس شرکتهای مداوم و توسعه ناحیه کاشان میشود.
رئیس دانشگاه کاشان به رشد و توسعه این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۷۳، دانشگاه چهار دانشکده داشت و اکنون به ۱۱ دانشکده رسیده است، همچنین تعداد استادان از ۶ نفر به ۳۵۳۱ نفر افزایش یافته است. تعداد نهادهای مرتبط با دانشگاه نیز به ۱۷۰ هکتار تغییر یافته است، و در حال حاضر، ۱۵۰۰ هکتار زمین در اختیار دانشگاه قرار دارد که نمونهای از توسعه است.
دکتر سلطانی دانشگاه کارآفرینی و تربیت انسان های فرهیخته را از سیاست ها و رویکردهای اصلی دانشگاه عنوان کرد و افزود: در آینده، دانشگاه به عنوان یک نهاد کارآفرین و مبتنی بر کسبوکار شناخته میشود که میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فناوری ایفا کند. این دانشگاه قصد دارد جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت کند و در این راه، فرهنگسازی در زمینه شرکتهای فناور و صادرات کشور بسیار مهم است.
در این نشست از تمبر یادبود جشنواره نیم قرن فعالیت دانشگاه کاشان و پوستر رویداد سرمایه گذاری پویا نمایی پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان رونمایی شد.
نظر شما :