آغاز ضیافت اندیشه با حضور ۱۷۵ استاد دانشگاه کاشان
طرح ضیافت اندیشه اساتید با حضور ۱۷۵ عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان آغاز بکار کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدی در افتتاحیه این مراسم با قدردانی از شرکت و استقبال خوب اساتید در این ضیافت افزود: اساتید شرکت کننده نباید ضیافت اندیشه را صرفاً به عنوان امتیاز یا ارتقاء نگاه کنند، بلکه باید از این فرصت بهترین بهرهبرداری را داشته باشند.
وی با اشاره به رسالتهای دانشگاه که آموزش، پژوهش، مهارتافزایی و تربیت انسانهای کامل است خاطر نشان کرد: آموزش و پژوهش تنها بخشی از فرآیند علم است؛ چرا که علم واقعی، علمی است که به باور و عمل منجر شود و در نهایت به ثروت و تولید کاربردی در جامعه تبدیل گردد.
حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: علم باید همراه با باور و عمل باشد، و قبل از انتقال آن به دیگران، فرد باید خودش آن را بیاموزد و در عمل پیاده کند.
وی بر اهمیت مهارتافزایی تأکید و افزود: علم باید به تولید و کاربرد در جامعه منجر شود تا به صفت و ویژگی فرد ارزش و معنا دهد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان اخلاق، تهذیب و تقوا را در کنار علم لازم دانست و افزود: انسان شایسته کسی است که در هر رشتهای، علاوه بر علم، اخلاق و باورهای دینی را نیز رعایت کند.
وی خاطرنشان کرد: استادان در تدریس باید بتوانند خدا را در رشته خود کشف کنند و با اخلاق و ایمان، علم را انتقال دهند.
حجت الاسلام محمدی با بیان استادان باید نمونهای از انسانهای مؤمن و اخلاقمدار باشند تا بتوانند دانشجویان را نیز باورمند و تربیتشده بار آورند افزود: علم باید همراه با اخلاق و تقوا باشد تا در نهایت به جامعهای بهتر و انسانی کاملتر منجر گردد.
وی بر اهمیت پایههای اخلاقی علم تأکید کرد و اظهار داشت: پایه اخلاق، باور به خدا و عقل است. کسی که در علم خود خدا را کشف نمیکند، اگرچه علم دارد، اما عقل ندارد، زیرا پایههای اعتقاد به خدا و قیامت باید وجود داشته باشد.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه علوم مختلف مانند فیزیک، شیمی و روانشناسی، در ارتباط با خداوند و تحقیقات دینی قرار دارند و نمیتوان آنها را جدا کرد، اظهار کرد: هر علمی، حتی پزشکی یا تحقیقات علمی، در حقیقت در ارتباط با خداوند است و پیچیدگیهای خدا در هر حوزهای قابل درک است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان گفت: انسان باید اعتقاد داشته باشد که جهان هستی زیر مجموعه خالق است؛ اگر این اعتقاد نباشد، پایههای انسان دچار سستی می شود.
وی با اشاره به آیات قرآن "العلم سلطان" و «اقرأ باسم ربک الذی خلق»، خاطر نشان کرد: مسیر علم باید در مسیری باشد که به خداوند منتهی شود و در خداوند تواضع و بندگی صورت گیرد. در نتیجه، علم باید در خدمت معرفت و بندگی خدا باشد و این مسیر، مسیر صحیح و متعالی است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان همچنین بصیرت افزایی را از دیگر اهداف برگزاری ضیافت اندیشه اساتید عنوان کرد و افزود: اگر انسان بتواند مسیر جهان و جایگاه خود را به صورت واقعی درک کند، به علم و بصیرت دست مییابد.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که وقتی خداوند به موسی دستور میدهد پس از ۳۰ روز، مسئولیت را به هارون بسپارد، افزود: این نشاندهنده اهمیت رهبری و ولایت است وحاکمیت پیامبر و انسانها نیازمند علم، تقوا و بصیرت هستند تا بتوانند در مسیر درست حرکت کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان به برگزاری برنامههای آموزشی و دورههای تخصصی طرح ضیافت اندیشه اساتید اشاره کرد و گفت: این دوره ها در راستای ارتقاء علم، اخلاق و بصیرت برگزار میشود .
وی بر اهمیت راهبردهای بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و افزود: یکی از راهبردها علم و پژوهش است که در قالب دورههای مختلف ارائه میشود، که امید است تا در مسیر خودکفایی اقتصادی و سبک زندگی اسلامی گام برداشته شود.
رئیس دانشگاه کاشان هم در این مراسم بر اهمیت دانشگاهها در تربیت انسانهای فرهیخته و کارآفرین تاکید کرد و افزود: آموزش در دانشگاه باید فراتر از انتقال دانش باشد و به پرورش بصیرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان بپردازد.
دکتر بهزاد سلطانی افزود" کارآفرینی نقش مهمی در توسعه حوزههای مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی و در توانمندسازی دانشجو برای تحلیل عمیق و دید وسیع ایفا میکند.
وی بر اهمیت ایجاد فضای گفتوگو و مباحثه و تیمی در دانشگاه تاکید کرد و افزود: این ارتباط بین استاد ک دانشجو باید دوطرفه، فعال و پرشور باشد تا اثرگذار باشد.
وی به نمونههایی از دانشگاههای موفق در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: این دانشگاه ها علاوه بر آموزش و پژوهش، شرکتهای زایشی و فارغالتحصیلمحور دارد. این دانشگاهها توانستهاند با ایجاد شرکتهای دانشبنیان، ارزش اقتصادی قابل توجهی تولید کنند.
وی تاکید کرد: نمونه داخلی دانشگاه شریف در منطقهای خاص و با تمرکز بر فناوری و شرکتهای دانشبنیان، توانسته است نقش مهمی در توسعه فناوری و اقتصاد منطقه ایفا کند. این منطقه، که قبلاً منطقهای قدیمی و کمارزش بود، اکنون به یک مرکز فناوری و اقتصاد پیشرفته تبدیل شده است.
دکتر سلطانی همچنین به مقایسهای بین دانشگاههای دولتی در کره جنوبی و ژاپن با دانشگاههای آمریکا پرداخت و گفت: این مقایسه نشان میدهد که دانشگاههای آمریکایی با تمرکز بر نوآوری و کارآفرینی، توانستهاند نقش مهمی در توسعه فناوری و اقتصاد کشورشان ایفا کنند، در حالی که دانشگاههای دیگر در صورت نبود منافع مشترک و همراستا، رشد قابل توجهی نداشتهاند.
رئیس دانشگاه کاشان توسعه و نقش دانشگاهها در اقتصاد دانشبنیان و ایجاد شرکتهای فناوریمحور را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشگاهها باید به سمت پژوهشهای کاربردی و توسعه فناوری حرکت کنند، و پایاننامهها و رسالههای دکتری نقش مهمی در این فرآیند دارند.
دکتر سلطانی افزود: در دانشگاه کاشان، پس از دفاع از پایاننامههای دکتری، میتوان تعداد قابل توجهی شرکت فناوریمحور تأسیس کرد.
وی به رشد سریع شرکتهای فناوری اشاره کرد و گفت: این نشاندهنده اهمیت فناوری و نوآوری در اقتصاد مدرن است.
دکتر سلطانی تأکید کرد که اقتصاد دانشبنیان باید بر پایه فناوریهای نوین و سازمانهای محلی باشد و این شرکتها معمولاً در حوزه صنعت و فناوریهای پیشرفته فعالیت میکنند.
دکتر سلطانی به نقش دانشگاهها در ایجاد این شرکتها و انتقال فناوری به بازار اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاهها باید پژوهشهای ارزشمند خود را ثبت و تجاریسازی کنند، مانند ثبت پتنت و فروش فناوریهای نوین. همچنین، فرصتهای موجود در بازار، سیاستهای دولتی و تصمیمگیریهای استراتژیک نقش مهمی در توسعه این شرکتها دارند.
دکتر سلطانی افزود: دانشگاهها میتوانند دانشجویان و اساتید را در قالب پروژههای پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان، در مدت زمان مشخصی (مثلاً یک سال) حمایت کنند. این حمایت شامل ارائه خوابگاه، حقوق و امکانات لازم است، به شرطی که طرحهای پژوهشی مصوب و قانونی باشند. بهطوری که سهم دانشگاه و پژوهشگاه در این شرکتها حفظ شود و از منافع آن بهرهمند شوند.
در پایان این مراسم از برگزیدگان طرح ضیافت اندیشه اساتید سال قبل تجلیل شد.
نظر شما :