قائم مقام وزیر فرهنگ: گل محمدی ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور دارد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۳ کد : ۲۳۸۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۰۰

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گل محمدی تنها یک محصول نیست بلکه ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد.

دکتر سیدمحمد هاشمی در نشست تخصصی "رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی"در دانشگاه کاشان با بیان اینکه امسال برای نخستین بار با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور،  ۲۰ اردیبهشت ماه در تقویم کشور به نام "روز ملی گل محمدی  و گلاب" نامگذاری شد، افزود: گل محمدی، نماد گل ملی کشور است و پرداختن به آن تقویت فرهنگ کشور را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه  ادبیات فارسی و اشعار شاعران مملو از گل و گلاب است خاطر نشان کرد: باید رخداد فرهنگی و اقتصادی در حوزه گل محمدی تقویت شود.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دانشگاه کاشان می تواند نماد و پیشران جهش تولید مبتنی بر مشارکت مردمی  در حوزه گل محمدی باشد.
دکتر  سیدمجید امامی نیز دراین  نشست تخصصی در دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه و شرکت های دانش بنیان میتوانند با کار علمی ظرفیت های بالقوه گلاب را شناسایی و به محصول تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه محصولات راهبردی و مولد و کشاوررزی در ایران نماد و محور جدی تحقق دانش بنیان در تحقق توسعه است، خاطر نشان کرد: تحولات خوبی بر اساس محصول گل محمدی و گلاب انجام می شود و تولید سنتی عطر گل محمدی به دست مردم که این ارزش دارد که با دانش بنیان کردن این محصول می توان ارزش افزوده آنرا ارتقاء داد.
وی نقش دانشگاه کاشان را در معرفی این محصول به جهانیان مهم دانست و افزود: با دانش بنیان کردن این محصول نیمی از این هزینه ای که مردم برای تولید عطر و ادکلن قاچاق یا تقلبی می کنند به جیب تولید کنندگان عطر برمی گردد و ارزش بسیار بیشتری دارد و این عطر به جامعه جهانی بیشتر معرفی می شود.
دکتر امامی با بیان اینکه هنوز یک درصد از آثار گلاب استفاده نکردیم، افزود: فرهنگ عطر و خوشبویی بزرگترین رهاورد و پیام صلح ملت ایران است و ملت ایران بخش عظیمی از آیین های خود را با گل جشن می گیرد و فرزندان خود را از همان ابتدا در گل می غلتاند.
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:  سنت های چند هزار ساله مردم میراث ناملموس بشری است که باید حفظ شود و دانشگاه پل بین دیروز و آینده است، از همین منظر ثبت گلاب گیری در فهرست میراث ناملموس جهانی باید پیگیری شود.

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هم در این آیین گفت: ایران رتبه نخست تولید گل محمدی در جهان و صادرکننده نخست گلاب در جهان است و در زمینه تولید اسانس هم رتبه نخست دنیا دارد.
حسین زینلی با بیان اینکه با  تلاش بخش دولتی و خصوصی این فرصت را ایجاد کرده که تا ۲ سال آینده در تولید اسانس اول، دوم و تام رتبه نخست را کسب کنیم، افزود: 
باید بازار جهانی را در اختیار بگیریم، گردش مالی ۲ میلیارد دلاری در حوزه گل محمدی وجود دارد اما سه کشور اصلی تولیدکننده گل محمدی بازاری که در اختیار دارند ۵۰۰ میلیون دلار است و بقیه در اختیار کشورهای پیشرفته است چراکه گل محمدی را به انواع فرآورده ها تبدیل می کنند.
وی اظهار کرد: دانشگاه باید در تولید فراورده های ثانوی از گل محمدی اثرگذار باشد، در حال حاضر ۵۰ فرآورده مختلف از گل محمدی تولید می کنیم اما باید توسعه یابد تا ارزش بیشتری پیدا کند.
منتخب مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: انواع گیاهان دارویی در منطقه نطنز و کاشان داریم که باید به سمت فرآوری محصول پیش برویم تا ارزش افزوده داشته باشد.
حسین عبدلی افزود: با استفاده از فناوری جدید می توانیم در حوزه اسانس ارزآوری داشته باشیم که موجب بهبود وضعیت معیشت مردم خواهد شد.

کلید واژه ها: گل حوزه گل گل محمدی محمدی حوزه گل محمدی تولید فرهنگ فرهنگ ارشاد فرهنگ ارشاد اسلامی گلاب


( ۱ )

نظر شما :