مشارکت دانشگاه کاشان در دومین کارگاه بین المللی رتبه بندی سنجش سبز؛ دانشگاه و محیط زیست پایدار

۲۶ آذر ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۰ کد : ۲۲۹۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۶۱

دومین کارگاه بین المللی رتبه بندی سنجش سبز؛ با عنوان «دانشگاه و محیط زیست پایدار» ۲۱ و ۲۲ آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس و با مشارکت دانشگاه کاشان و زنجان برگزار شد.

در این رویدار بین المللی دو روزه که با حضور پروفسور ریری فیتری ساری، رئیس رتبه بندی سنجش سبز دانشگاه‌های جهان و پروفسور جاینو، استاد دانشگاه اندونزی و تنی چند از اساتید دانشگاه های ایران برگزار شد، رتبه بندی سنجش سبز به منظور ارتقا زیست بوم‌های دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در اولین روز از این کارگاه دو روزه، دکتر اسماعیل کرمی دهکردی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت مدیره شبکه سنجش سبز، در بخش دیگر این کارگاه به ارایه گزارشی درباره وضعیت رتبه بندی و شبکه سنجش سبز دانشگاه‌های جهان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۲ وارد این رتبه بندی شده است، افزود:  طی سالهای متمادی تعداد دانشگاههای ایرانی مشارکت کننده در این نظام رتبه بندی از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۲ به ۳۶ دانشگاه در سال ۲۰۲۳  افزایش یافته و امسال دانشگاه کاشان رتبه اول را از بین سایر دانشگاه‌های ایران به دست آورده است.
در این رویداد، دکتر زهرا جمشیدزاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و مدیر امور فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی دانشگاه به عنوان یکی از سخنرانان این کارگاه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای مدیریت پایدار آب در دانشگاه کاشان پرداخت و در پایان نشست نیز پرسش و پاسخ میان حاضران و اساتید مطرح شد.
 شایان ذکر است که رتبه‌بندی «گرین‌متریک» با هدف ارائه چشم‌اندازی فراگیر از وضعیت و سیاست‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار مؤسسه‌های آموزش عالی جهان راه‌اندازی شده و توسط دانشگاه دولتی اندونزی انجام می شود.

در این نظام رتبه بندی، شش شاخص محیط و زیرساخت، انرژی و تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، آب، حمل‌ونقل، و آموزش و پژوهش سنجه‌هایی هستند که در این نظام رتبه‌بندی برای سنجش مؤسسه‌ها به‌کار می‌روند. در سال جاری فهرست 1183 مؤسسه برتر بر روی وب‌سایت گرین متریک منتشر شده است و بهترین دانشگاه ایران در این رتبه بندی جهانی، دانشگاه کاشان است که با امتیاز ۸۲۰۰ در صدر دانشگاه‌های ایرانی قرار دارد. رتبه ۱۲۶ این دانشگاه نسبت به رتبه ۱۶۳ سال گذشته با 37 پله صعود و رتبه یک کشوری در بین 36 دانشگاه ایرانی شرکت کننده در این رتبه بندی نشان از رشد جایگاه این دانشگاه در حوزه مدیریت سبز دارد.

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه کاشان دانشگاه ایران رتبه نظام رتبه رتبه سنجش رتبه سنجش سبز سنجش سنجش سبز سبز


( ۱ )

نظر شما :