همزمان با هفته پژهش و فناوری در دانشگاه کاشان انجام شد؛

برگزاری میزگرد تخصصی مدیریت آب در بخش کشاورزی با رویکرد محصولات کم آب بر در منطقه کاشان

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۸ کد : ۲۲۹۶۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۰

سومین میزگرد تخصصی مدیریت ارتباط با جامعه و مرکز پژوهشی کاشان شناسی  در هفته پژوهش و فناوری دانشگاه کاشان در سال 1402تحت عنوان" مدیریت آب در بخش کشاورزی با رویکرد محصولات کم آب بر در منطقه کاشان" با حضور  روساء و مدیران نهادهای اجرایی منطقه ، اساتید و دانشجویان دانشگاه در روز یکشنبه 19 آذرماه در سالن سردار شهید سلیمانی برگزار شد.

در ابتدا دبیر نشست خانم دکتر قاسمیه دانشیار گروه مهندسی طبیعت ضمن خیر مقدم به مهمانان، بطور خلاصه به بررسی وضعیت منطقه کاشان به لحاظ بحران آب پرداخت و گذر از این بحران را نیازمند برگزاری میزگرد های تخصصی مستمر در بخش های مختلف مرتبط با این حوزه دانست. 

در  ادامه  دکتر کتابی رئیس دانشگاه کاشان ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این میزگرد تخصصی، موضوع آب را مهم و حیاتی دانست و افزود: در سطح کلان برای رفع مشکل آب، بایستی از ظرفیت های علمی دانشگاه استفاده شود.

وی به توان علمی اعم از اساتید متخصص و دانشجویان خبره و با استعداد این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: کارشناسان و مدیران مربوطه بایستی چشم انداز آینده کاشان را ترسیم کنند و در راستای رفع مشکلات آن چاره ای بیندیشند.

دکتر کتابی  برگزاری این نشست های تخصصی و پروژه های پژوهشی و علمی را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: برگزاری این نشست ها، نقش بسزایی در مدیریت آب در منطقه کاشان خواهد داشت.

رئیس دانشگاه کاشان مشکل کم آبی کاشان را جدی و بحرانی دانست و اظهار امیدواری کرد: تا با همفکری، توجه و تمرکزی که اساتید و مدیران شهری خواهند گذاشت آینده درخشانی را برای منطقه کاشان رقم زنند.

در ادامه نشست رؤسای ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان  و آران و بیدگل، و دیگر نهادهای اجرایی مربوطه  به ارایه گزارشی از فعالیت های مجموعه خود در زمینه مدیریت آب پرداختند

در این راستا مهندس محلوجی سرپرست اداره جهاد کشاورزی ضمن بیان آماری از وضعیت سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و باغات،  از افزایش میزان باغات به نسبت سطح کشت محصولات زراعی خبر داد و یکی از دلایل آن را کاهش و شوری آب بیان کرد.

وی در ادامه در حوزه مدیریت آب در شهرستان به راه اندازی 7000 هکتار سامانه نوین آبیاری اشاره نمودند و  تاکید کرد: با افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی می توان از هزینه های گزاف در این بخش جلوگیری کرد.

سپس مهندس شریفی رئیس اداره منابع طبیعی و اّبخیزداری شهرستان کاشان ضمن بیان کلیاتی از شرایط مراتع کشور و منطقه بخصوص تاثیر خشکسالی و کمبود بارندگی بر کاهش مراتع ، بصورت موردی در خصوص منطقه کاشان با توجه به بحران آب بر حرکت به سمت گونه های کم آب بر و دیم با صرفه اقتصادی تاکید و به چند نمونه از این گونه ها از جمله انجیر استهبان اشاره ک.

وی و همچنین در خصوص  طرح نهضت کاشت درخت بیان کرد: امسال در منطقه کاشان می بایست یک میلیون نهال کاشته شود و لذا می بایست در خصوص نوع نهال ها و وضعیت آب برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد .

در ادامه نشست دکتر بتولی مدیر ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشان به آسیب های موجود در حوزه کشاورزی منطقه از جمله آگاهی و دانش ضعیف کشاورزان ، اقتصادی نبودن کشاورزی و غرقابی بودن آبیاری محصولات کشاورزی پرداخت و راهکارهای اجرایی مرتبط با مدیریت آب را در بخش کشاورزی شامل افزایش ماندگاری و رطوبت خاک، اولویت در کاهش سطح زیر کشت گیاهان آب بر زراعی و باغی ، اصلاح الگوی کشت به جای تغییر الگوی کشت ، کشت تلفیقی محصولات زراعی و باغی با گیاهان دارویی بیان کرد و در  بخش مدیریت فضای سبز شهری به کاهش سطح کشت گیاهان زینتی پرتوقع با نیاز آبی بالا، مدیریت در صرفه جویی منابع آب با اعمال آبیاری تحت فشار در گستره فضای سبز شهری و انتخاب گونه های گیاهی کم توقع و سازگار با شرایط محیطی اشاره کرد.   

سپس دکتر رضا قضاوی رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین  نیز به معرفی ظرفیت های دانشکده منابع طبیعی از جمله رشته مهندسی طبیعت در مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری اشاره کرد و افزود: این دانشکده با پتانسیل های موجود در آن از جمله هیات علمی و دانشجویان فعال آماده همکاری و تعامل با نهاد های اجرایی جهت کمک به حل مشکلات آنها در بخش های مختلف است.

در پایان دکتر وفایی مدیر ارتباط با جامعه دانشگاه کاشان نیز، دانشگاه جامعه محور را یکی از رسالت های دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: این دانشگاه سعی دارد تا با ارتباط با جامعه و با برگزار این نشست های تخصصی با استفاده از توان علمی اساتید و دانشجویان در راستای مسئولیت اجتماعی که دارد نیازهای منطقه را مرتفع سازد.

دکتر وفایی به برگزاری نشست های تخصصی با موضوع های مختلف در هفته پژوهش و فناوری در این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: سعی بر این است تا با رویکرد مساله محور این نشست ها خروجی محور باشد .

وی از تداوم برگزاری این نشست ها خبر داد و گفت: دانشگاه کاشان آمادگی دارد تا بازوی توانمندی برای حل مسایل شهری باشد.

کلید واژه ها: کاشان منطقه کاشان دانشگاه کاشان آب مدیریت آب آب بخش آب بخش کشاورزی دانشگاه منطقه کشاورزی


( ۱ )

نظر شما :