«تأسیس دفتر هنر و ریاضی در پژوهشکده فرش ایران» در دانشگاه کاشان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۲۰۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۴۹

به مناسبت روز ملی فرش، دفتر هنر و ریاضی (Office of Art and  Mathematics)  در پژوهشکده فرش ایران وابسته به دانشگاه کاشان راه اندازی شد.

رئیس پژوهشکده فرش ایران اشاره کرد که این دفتر با همکاری اعضای هیات علمی گروه ریاضی و گروه فرش دانشگاه کاشان، آقایان (دکتر بیشه و دکتر کهکشانی و استاد قشقایی فر) راه اندازی شده است،
دکتر قدرتیان با بیان اینکه  کاربرد ریاضی در هنر و معماری در ایران سابقه ای بس طولانی دارد، افزود: خانه های تاریخی با معماری چشم نواز درسراسر کشور گواه  بر کاربرد جنبه های گوناگون ریاضی و هندسه در معماری این بناهاست.
دکتر قدرتیان با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای ریاضی در عرصه هنر، استفاده از ریاضی و مباحث مرتبط با ریاضی در طراحی فرش و قالی است، خاطر نشان کرد: در کنار نرم افزارهای مرتبط با هنر فرش و طراحی فرش، وجود تکنیکهای مبتنی بر ریاضی و روابط ریاضی، می تواند امروزه به طراحان در تولید و تنوع بخشی به طرحها کمک شایانی داشته باشد. از این رو پژوهشکده با راه اندازی دفتر هنر و ریاضی، به دنبال تعامل نظام مند بین رشته ای این دو حوزه علمی با یکدیگر می باشد.
وی تولید دانش بنیادین در زمینه تعامل طراحی فرش و ریاضی، تولید طرحهای فرش مبتنی بر الگوریتمهای ریاضی، بهره گیری از هوش مصنوعی در طراحی فرش، بهره گیری از داده کاوی در طراحی فرش، بهره گیری از ریاضیات شیمی در مباحث رنگرزی الیاف فرش را از جمله وظایف این دفتر عنوان کرد.
دکتر قدرتیان برگزاری سمینارها و کنفرانس ها در زمینه  تاثیر دانش ریاضیات در هنر فرش و برگزاری دوره های آموزشی ریاضی فرش را از دیگر وظایف این دفتر عنوان  نمود.
در این راستا برای اولین گام، دو طرح فرصت مطالعاتی در صنعت توسط دکتر بیشه و دکتر کهکشانی و با همکاری استاد قشقائی فر با عناوین  "تولید دانش بنیادین مشترک بین ریاضی و هنر در طراحی خلاقانه و نوآورانه فرش" و " ارائه چند نمونه طرح دست بافته ریاضیات پایه متکی بر مفروضات طرح فرش منطقه کاشان " در پژوهشکده تعریف شد.
در این مسیر، حمایتهای بی دریغ معاونت محترم پژوهشی دانشگاه کاشان، آقای دکتر شبانی، ریاست محترم پارک علم و فناوری آقای دکتر فرجی و مدیر دفتر محترم ارتباط با صنعت دانشگاه آقای دکتر قاسمی در هدایت و راهبری موضوعات در قالب فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی قابل تقدیر و سپاس است.
در پایان رئیس پژوهشکده فرش ایران از اعضای هیات علمی و دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های سراسر کشور دعوت کرد تا امکان همکاری با ایشان در راستای فعالیت های این دفتر در قالب پایان‌نامه های تحصیلات تکمیلی، طرحهای پژوهشی، فرصتهای مطالعاتی  و ... فراهم آید. از این رو متقاضیان می توانند از طریق نامه پستی و یا پست الکترونیک carpet@kashanu.ac.ir  با پژوهشکده در ارتباط باشند.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان پژوهشکده فرش


( ۳ )

نظر شما :