به مناسبت روز ملی فرش برگزار شد؛

رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران در دانشگاه کاشان

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰ کد : ۲۲۰۰۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۶۸

به مناسبت روز ملی فرش، از کتاب گنجینه ملی فرش ایران اثر استاد "تورج ژوله" و جمعی از اساتید،  پژوهشگران و متخصصان و صاحبان صنایع فرش دستباف در دانشگاه کاشان رونمایی شد.

این مجموعه  «گنجینه ملی فرش ایران» تازه‌ترین کتاب تورج ژوله است که جلد نخست آن در قطع سلطانی و با کیفیتی نفیس توسط انتشارات یساولی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

استاد تورج ژوله با قدردانی از دانشگاه کاشان در برگزاری آئین رونمایی این کتاب گفت: این کتاب اولین کتاب بین المللی موزه فرش ایران است که بخشی از موزه فرش ایران در این کتاب به نمایش گذاشته شده است.

وی  با بیان اینکه فرایند تهیه این کتاب حدود 10 سال زمان برده است افزود: کل مجموعه شامل 220 اثر عکس فرش است  که به دو زبان انگلیسی و فارسی به رشته تحریر درآمده است.

استاد ژوله خاطر نشان کرد: در این مجلد 212 صفحه ای ، ۵۰ اثر از آثار موزه ملی فرش ایران معرفی و اهمیت هر یک از منظر زیبایی شناسی، نوع بافت، محل بافت و... بررسی و شرح شده است.

وی با بیان اینکه از این فرش‌ها نیز با کیفیتی عالی عکاسی شده است، افزود: از ۵۰ فرش معرفی شده در این کتاب، ۲۰ اثر مربوط به دوره صفویه و بقیه به دوره زمانی بعد از صفویه تا زمان پهلوی اول اختصاص دارند.

این هنرمند برجسته کشور با تاکید بر اینکه هنر فاخر را باید فاخر ارائه و به نمایش گذاشت، اظهار کرد: این کتاب دستاوردهایی را داشته که  بخشی از موزه فرش را در شرایط ایده آل به لحاظ تصویر و رنگ ارائه شده که برای انجام کارهای پژوهشی مورد استفاده دیگران است.

استاد ژوله با اشاره به اینکه سیروس پرهام مترجم برجسته ایرانی در تدوین بسیاری از بخش‌های این کتاب همکاری کرده است، افزود: اهمیت این کتاب در این است که موزه ملی فرش ایران پس از ۴۰ سال یک کاتالوگ بین‌المللی از آثار خود را در معرض دید همه قرار می‌دهد که پژوهشگران از اقصا نقاط جهان می توانند برای کارهای پژوهشی خود از آن استفاده کنند .

تورج ژوله متولد ۱۳۴۷، رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر و عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران و یکی از فعالان تخصصی در حوزه‌های تحقیق، تدریس و تالیف درباره فرش ایرانی است. وی در سال ۱۳۷۵ واحد تحقیقات و مطالعات فرش در شرکت سهامی فرش ایران را تاسیس کرد.

«شناخت نمونه‌هایی از فرش ایران»، «برگی از قالی خراسان»، «شناخت فرش؛ برخی مبانی نظری و زیرساخت‌های فکری»، «پژوهشی در فرش ایران»، «عیوب قالی»، «فرش ایران آیینه فرهنگ و عامیانه‌ها»، «آشنایی با طرح‌های فرش ایران در سه جلد» و «آشنایی با طرح‌های فرش ایران و جهان در دو جلد» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده ژوله است. ژوله همچنین از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹، سردبیر فصلنامه قالی ایران بوده است.

  آئین رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران با همکاری و همت پژوهشکده فرش ایران، گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان و کتابفروشی ساربوک کاشان  برگزار شد.           

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان «گنجینه ملی فرش ایران


( ۲ )

نظر شما :