برگزاری نشست معاونان ومدیران فرهنگی منطقه ۶ کشور با حضور معاون فرهنگی وزارت عتف در دانشگاه کاشان

۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱ کد : ۲۱۹۶۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۱۴

نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور با حضور معاون فرهنگی-اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر برگزار شد.
دکتر کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم در این نشست با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام پیروی از الگوها و رهنمودهای ائمه اطهار را راهگشای مشکلات دانست و افزود: در کار فرهنگی باید اولویت های ائمه اطهار(ع) و سیره شهدا و مهربانی آنها را در جامعه تکثیر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در کار فرهنگی باید با عطوفت و مهربانی رفتار کرد، خاطر نشان کرد: با عصبانیت  نمی توان در کار فرهنگی موفق بود، همانگونه که در مسایل تربیتی خانواده نیز برای الگوپذیری فرزندان باید آنها را غرق در محبت کرد.
دکتر کلانتری  به تاریخ وتمدن و فرهنگ غنی ایران اشاره کرد و افزود: شهر کاشان نیز سرشار از خاطره های تمدنی و اصیل کشور است وفرهنگ و تمدن وسابقه فرهنگی کاشان زبانزد است.
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اغتشاشات و مسئله عفاف و حجاب  خاطر نشان کرد: ملت و تاریخ ایران قدمت و مولفه های آشکار و دلالت های منطقی وآشکار وانسانی داشته که هیچ موقع  قابل دستکاری نیست و این مسائل و برخی رفتارها موجب نخواهد شد که فرهنگ غنی ایران دچار تحول شود.
دکتر کلانتری با بیان اینکه دانشگاه باید ارتباط تنگانتنگی با این تاریخ های تمدنی داشته باشد و با استفاده از این ظرفیت ها مسیر خود را در راستای حقیقت مشخص کند افزود: دانشگاه کاشان  دانشگاه درخشانی بوده و خوش درخشیده و سعی و تلاش مضاعفی درایام کرونا، اغتشاشات و توجه به مسایل فرهنگی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه تاریخ ایران را هر مولفه تمدنی را بر نمی تابد و هر گونه مسایل وارداتی را قبول نمی کنند افزود: دانشگاه باید ارتباط تنگانتنگی با تاریخ های تمدنی  داشته باشد و با استفاده از این ظرفیت ها مسیر خود را در راستای حقیقت مشخص کند.
دکتر کلانتری با بیان اینکه باید تحلیل تمدنی و ایده ال داشته باشیم ، افزود: این ثبت تحلیل را توجه و تکثیر کنیم چرا که اگر دیدگاهها کلان دیده شود نوع برنامه ریزی ها نیز متفاوت خواهد شد.
دکتر کلانتری افزود: دانشجو باید این حس را داشته باشد که خود را به عنوان میراث دار بوعلی، رودکی، فردوسی و مولوی و ....بداند و این امتداد تمدنی معنادارباشد.
وی با بیان اینکه  خیلی از کشورها تاریخ ندارند و تاریخ را می سازند و آن صحنه سازی می کنند، خاطر نشان کرد: بایستی بیشتر روی تاریخ و تمدن اسلامی خود کار کنیم  چرا که  این افق دانشجویان را باز می کند.
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه اساسا ایرانی نمی تواند غیر تمدنی و غیر جهانی فکر کند و مقیاس ایرانی، جهانی است ، افزود: این نگاه مهمی است که دانشجویان را بزرگ می کند.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام افزود: امید است تا  در سایه برکات معنوی و هدایت های ائمه اطهار بتوان در طریق هدایت گام برداشت و به سعادت نائل شد.
دکتر عباس کتابی با اشاره به ارائه گزارشی از معرفی دانشگاه، برنامه ریزی برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی و کارآفرینی برای دانشجویان را از اهم فعالیت ها عنوان کرد و افزود: از آنجا که مهمترین دغدغه فکری جوانان و خانواده ها تامین آینده شغلی  است دانشگاه سعی کرده  تا اهداف و سیاست های خود را در راستای  مهارت آفرینی و کارآفرینی دانشجویان فراهم نماید.
وی ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان را یکی از ساختارهای مهم برای رشد فناوری و نوآوری و اشتغال جوانان منطقه عنوان کرد.

رییس دانشگاه کاشان، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسایل فرهنگی کشور افزود: در این راستا دانشگاه کاشان برای مدیریت و برنامه ریزی بهتر برنامه های فرهنگی، معاونت فرهنگی و اجتماعی را از معاونت دانشجویی مستقل کرده است تا بهتر بتوان در راستای سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی گام برداشت.
دکتر کتابی برگزاری اردوی راهیان نور، اردوهای فرهنگی دانشجویی به مشهد مقدس، سفر اربعین، اردوهای جهادی را نمونه ای از فعالیت های فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا بتوان با برنامه ریزی درست و صحیح روحیه انگیزه و نشاط را در بین دانشجویان فراهم و مشکلات و مسایل فرهنگی را جامه عمل پوشاند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز دراین نشست با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام افزود: طبق روایت امام رضا نامه ای که امام رضا به عبدالعظیم حسنی نوشته که ای عبدالعظیم سلام من را به شیعیان برسان و بگو که شیطان را به خود راه ندهند، و به آنان فرمان ده به راستی در گفتار و ادای امانت و در آنچه به کارشان نمی آید خاموشی ورزند،و ستیزه جویی کنار نهند و به یکدیگر روی آورند که موجب نزدیک شدن به من است.و به در افتادن با یکدیگر خود را مشغول نسازند که من با خود عهد کرده ام هر که چنین کند و یاری از یاران مرا به خشم آورد ، از خدا بخواهم در دنیا سخت ترین عذاب را بدو رساند و در آخرت در شمار زیانکاران باشد، و ایشان را آگاه ساز که خداوند ، نیکوکار آنها را خواهد بخشید و از بد کارشان در خواهد گذشت؛ مگر کسی که به خدا شرک ورزیده یا دوستی از دوستان مرا بیازارد یا بدخواهی او را به دل گیرد؛ که اگر چنین کند خداوند او را نبخشاید تا زمانی که از این اندیشه بد باز نگردد، اگر بازگشت (چه بهتر) و گرنه روح ایمان از دلش رخت بربندد و از ولایت من بیرون رود . و او را از ولایت ما بهره ای نخواهد بود و از این سرنوشت بد به خدا پناه می برم .
حجت الاسلام محمدی با اشاره به این بیانات افزود: باید توجه داشت که در کارهای فرهنگی دیگران را خرد نکنید و همدیگر را اذیت نکنید و دانشجویی که درخواستی دارد نباید با او به گونه ای عمل کرد که دلخور شود و آبروی او را ریخت.

برگزاری نشست های تخصصی و  ارائه گزارش کار و تجارب موفق دانشگاه ها و جلسه پرسش و پاسخ از دیگر برنامه های این نشست بود.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان معاونت فرهنگی معاون وزیر وزارت علوم معاونت فرهنگی وزارت علوم نشست مدیران و معاونان فرهنگی منطقه 6


( ۱ )

نظر شما :