حجت الاسلام تراشیون در مراسم سالگرد شهادت رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام در دانشگاه کاشان عنوان کرد؛

وراثت و محیط از عوامل مؤثر در تربیت انسان است

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۹ کد : ۲۱۸۸۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۹

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون که به دعوت هیات امام صادق علیه السلام دانشگاه کاشان در مراسم سالگرد شهادت رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام سخنرانی کردند، افزود: مکتب امام صادق علیه السلام جنبه های مختلفی دارد که هر کدام از آن دارای مسائل تربیتی ومهم است.
استاد علم و اخلاق با بیان اینکه این امام بزرگوار در چند گام انسان را در مسیر رشد و تکامل هدایت کرده است خاطر نشان کرد: رابطه بین انسان و خدا ، رابطه انسان با سایر انسان ها و همچنین رابطه انسان با خود نقش مهمی در رشد و تکامل انسان دارد.
وی وراثت  و محیط را از عوامل مؤثر در تربیت انسان عنوان کرد و افزود: محیط ها امروز بر دو دسته مجازی و حقیقی تقسیم می شوند.
حجت الاسلام تراشیون اثر محیط بر زندگی را بسیار قدرتمند و تاثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد: در محیط آلوده، انسان نیز آلوده می شود.
وی با بیان اینکه در زمانی از تاریخ  زندگی می کنیم که نظام سلطه میخواهد  بر ما حاکم شود، افزود:  نظام سلطه می خواهد تربیت خود را حاکم کرده و افکار و اعتقادات خود را بر جامعه ما تحمیل کند.
این استاد علم و اخلاق تاکید کرد: یکی از کارهایی که نظام سلطه برای تسلط بر محیط و تغییر اعتقادات و باورها می کند این است که  جایگاه مراجع تربیتی را پایین می آورند.
وی به چهار گروه مرجع تربیتی اشاره کرد و گفت:  خانواده یکی از مراجع مهم تربیتی است که نظام سلطه سعی می کنند تا جایگاه خانواده را در حد یک خانواده زیستی پائین  آورند و با حذف  نقش تربیتی خانواده فرزندان را  از محیط خانه و پدر و مادر دور کنند تا بتوانند فرهنگ خود را بر آنها تحمیل کنند.
حجت الاسلام تراشیون خاطر نشان کرد: بر این اساس ، تربیت نسلمان را به دیگران  و تحت تاثیر محیط های مجازی و سلبریتی ها قرار می گیرند.
وی افزود: امام صادق علیه السلام نیز روی محیط تاکید دارند و در خانواده می فرمایند برای مدیریت خانواده مرد باید خوش مشرب و زن نیز رفتار مناسبی با مرد داشته باشد.
وی نقش خانواده را در تربیت فرزند مهم دانست و تاکید کرد: اگر پدر و مادر بتواند محیط خانواده را به گونه ای برای فرزند فراهم کنند که فرزند صمیمیت و ترغیب بیشتری به خانواده پیدا می کنند و دیگر سراغ محیط بیرون و فضای مجازی نمی روند.
این استاد علم و اخلاق از دیگر محیط های مؤثر برای تربیت انسان را محیط آموزشی عنوان کرد و افزود:  مدرسه و دانشگاه امروز تعلیمگاه شده است و نقش تربیتی جوانان را کمتر مورد توجه قرار می دهند.
وی با بیان اینکه  مساجد هم عبادتگاه شده اند افزود:در مساجد  امام جماعت ها صرفا پیش نماز شده اند و مساجد ما امام می خواهد نه پیش نماز تا بتواند مسائل تربیتی و معرفتی را برای نمازگزاران تبیین کنند.
حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه نظام سلطه ، سطح مراجع تربیتی را پایین می آورند، خاطر نشان کرد: در مکتب اهل بیت و  امام صادق جایگاه انسان ویژه است.  
وی افزود: محیطی که بخواهد خوب باشد باید سه اصل آرامش،  تفکر و منطق حاکم باشد و این محیط را زن و شوهر باید در منزل فراهم کنند تا محیط تربیتی سالمی برای فرزندان فراهم شود.
استاد علم و اخلاق محیط خانه آرام را مورد تاکید قرار داد و افزود: گذشت، صبر کردن، مدارا وسازش از عوامل مهم برای محیط آرام در خانه است.
وی بحث و جدل و دعوا روبروی فرزند را نامناسب دانست و افزود: دعوا در محیط خانه و روبروی فرزند نباشد ولی صمیمیت روبروی فرزند باشد.
وی به خانم های خانه توصیه کرد: اگر می خواهید محیط خوبی برای نسل خود فراهم کنید به سلامت جسمانی خود را اهمیت دهید چرا که خانمی که سالم باشد محیط خانه هم سالم خواهد بود.
حجت الاسلام تراشیون وقت گذاری و برنامه ریزی را به مادران تاکید کرد و افز.د: ازآنجا که سبک زندگی تغییر کرده مادر باید محیط خانه را مطابق به سلیقه فرزندان فراهم کنند.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که نسل ما تغییر کرده پدران و مادران بایستی سطح دانش و مهارت خود را بالا ببرند.

کلید واژه ها: حجت الاسلام تراشیون دانشگاه کاشان هیات امام جعفر صادق علیه السلام شهادت امام جعفر صادق


( ۲ )

نظر شما :