انتشار کتاب «تکنیک‎های آزمایشگاهی و روش‌های انجام تمرینات ورزشی در مدل حیوانی (رت و موش)» اثر عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۱ کد : ۲۱۷۸۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۶۱

کتاب «تکنیک‎های آزمایشگاهی و روش‌های انجام تمرینات ورزشی در مدل حیوانی (رت و موش)» اثر عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان با شماره فروست 689، پس از اخذ مجوز از انتشارات دانشگاه کاشان، به چاپ رسید.

 دکتر حسن احمدی‎زاده مدیر کتابخانه مرکزی، تأمین منابع علمی و انتشارات دانشگاه کاشان، این کتاب، تالیف  خانم دکتر فاطمه کاظمی‎نسب، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه کاشان و خانم دکتر حدیث بیات، در قطع وزیری و در 190 صفحه همراه با تصاویری مرتبط به موضوع اصلی کتاب منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب حاضر مشتمل بر 9 فصل است، خاطر نشان کرد: در فصل اول تاریخچه، معرفی انواع حیوانات آزمایشگاهی و شرایط نگهداری آن‌ها؛ فصل دوم مشخصات بیولوژیک، آناتومی و فیزیولوژیک حیوانات آزمایشگاهی (موش‌های آزمایشگاهی و برخی از ویژگی‌های زیستی و رفتاری آن‌ها)؛ فصل سوم نیازهای تغذیه‌ای برای حیوانات آزمایشگاهی؛ فصل چهارم انواع تمرینات بدنی ویژه حیوانات آزمایشگاهی؛ فصل پنجم روش‌های تجویز و تزریق در حیوانات آزمایشگاهی؛ فصل ششم روش‌های نمونه گیری: خون، ادرار، مدفوع، مایع مغزی نخاعی و اندازه‌گیری فشار خون؛ فصل هفتم روش‌های بی‎هوشی و اصول جراحی مورد استفاده در حیوانات آزمایشگاهی؛ فصل هشتم روش‌های ایمنی کار با حیوانات آزمایشگاهی و در فصل نهم جایگزینی و کشت سلولی مورد بررسی قرار گرفته است.
دکتر احمدی زاده افزود: این کتاب می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان  فیزیولوژی ورزشی و کلیه گرایشهای علوم زیست‌شناسی، فیزیولوژی، پزشکی و پیراپزشکی قرار گیرد. متقاضیان تهیه این کتاب می‎توانند جهت خرید، به سامانه انتشارات دانشگاه کاشان به آدرس https://pub.kashanu.ac.ir مراجعه فرمایند.

در مقدمه کتاب آمده است: تحقیقات در زمینه‎های فیزیولوژی ورزشی، بیولوژی و علوم پزشکی نیازمند استفاده از حیوانات مختلف آزمایشگاهی از جمله موش و رت است که به صورت زنده و یا با استفاده از بافت‎های آن حیوانات صورت می‎گیرد، همچنین پژوهشگران در حوزه علوم ورزشی به‎ خصوص گرایش فیزیولوژی ورزشی برای بررسی نقش فعالیت بدنی در سیستم‎های مختلف بدن از جمله قلب و عروق، عضلانی اسکلتی، متابولیسم و گوارش نیازمند استفاده از حیوانات آزمایشگاهی هستند.

پژوهشگرانی که در چنین تحقیقاتی فعالیت می‎کنند، باید در مورد نگهداری و مراقبت از حیوانات، کاربرد تکنیک‎های تحقیقاتی مناسب و کم درد برای حیوان و توجه به اخلاق انسانی در کار با حیوانات آزمایشگاهی اطلاعات کافی داشته باشند. در این کتاب به برخی از ویژگی‎های بیولوژیک موش‎های آزمایشگاهی از جمله موش و رت، شرایط نگهداری حیوانات، انواع رژیم‎های غذایی مخصوص حیوانات آزمایشگاهی، چگونگی تکثیر آن‎ها، چگونگی تزریق دارو، روش‎های خونگیری و روش‎های بیهوشی جهت جراحی حیوان اشاره شده است.

 

کلید واژه ها: انتشار کتاب دانشگاه کاشان انتشارات


نظر شما :