معاون پژوهشی وزارت علوم در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و روز دانشجو دانشگاه کاشان تاکید کرد؛

استفاده از توان علمی دانشجویان پسا دکترا برای حل مشکلات جامعه

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۱ کد : ۲۱۰۲۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۹۶
استفاده از توان علمی دانشجویان پسا دکترا برای حل مشکلات جامعه

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری استفاده از توان علمی دانشجویان پسا دکترا برای حل مشکلات جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: در شورای عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کل کشور دوره پسا دکترای ملی تصویب و با تامین منابع در سال آینده چند هزار نفر دانشجوی پسا دکترا جذب خواهند شد.
دکتر پیمان صالحی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و دانشجویان نمونه پژوهشی و آموزشی دانشگاه کاشان افزود: دانشجویان دوره های پسادکتری کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه ها هستند.
وی تعداد دانشجویان دکترا ایالات متحده آمریکا در سال 2020 را 283 هزار نفر عنوان کرد و افزود: به ازای هر 4 دانشجوی دکترا در ایالات متحده آمریکا 1 دانشجوی پسا دکترا وجود دارد.
وی توجه ویژه به پسادکترا را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از کشورها از جمله هند و چین برای نگهداشت نخبگان استفاده از ظرفیت های دانشجویان پسا دکترا استفاده می کنند.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در کشور  162 هزار دانشجوی دکترا وجود دارد که حدود 15 هزار دانشجوی دکترا در سال فارغ التحصیل می شوند و میزان استفاده از پسا دکترای در ایران در حدود صفر است.
دکتر صالحی نمایه سازی نشریات علمی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۴۲۶ مجله مورد تایید وزارت علوم است و بیشترین نمایه شدن مجلات حدود ۸۰۰ مجله در حوزه علوم انسانی است.
وی رشد تولیدات مجلات علمی ایران در رشته های مهندسی و شیمی را خوب عنوان کرد و افزود: در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی تولیدات علمی باید بیشتر ارتقاء یابد.
وی تعداد مقالات علمی نمایه شده ایران سال 2021در پایگاه های بین المللی را حدود ۸ هزار مقاله عنوان و خاطر نشان کرد: 90 درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به اساتید وزارت علوم است.
معاون پژوهشی وزارت علوم ماموریت گرایی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری دانشگاه ها باید بر اساس آمایش سرزمین ماموریت گرا باشند.
دکتر صالحی  رشد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ها را حائز اهمیت دانست و گفت: میزان حجم قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه به چهار هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان رسیده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم تعداد انجمن‌های علمی دانشگاه ها را ۴۱۹ انجمن عنوان کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم انجمن های علمی را به سمت ماموریت اصلی و رفع نیازهای جامعه سوق دهیم موفق می شویم.
وی ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه،  ایجاد شبکه علمی کشور، صندوق شورای عالی عتف و گسترش دوره های پسا دکترا را از برنامه های در دست اقدام معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد.
 در این مراسم از 180 استاد و دانشجوی نمونه آموزشی و پژوهشی دانشگاه کاشان تجلیل شد.

کلید واژه ها: هفته پژوهش دانشگاه کاشان معاون پژوهشی وزارت علوم تجلیل از پژوهشگران نمونه


( ۲ )

نظر شما :