همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵ کد : ۲۰۴۸۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۸۱

همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نواها و نغمه‌های عاشورایی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از مسئولان و هیات مذهبی و خادمان حسینی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این مراسم گروه های طبل نوازی ،چاووش عزا، سقاخوانی، سنج‌زنی، توغ گردانی، نخل‌گردانی، ذوالجناح‌گردانی، تعزیه‌خوانی و نوحه‌ها و نواهای سقایی از شهرهای مختلف منطقه فرهنگی کاشان میمه ، بادرود، ابوزیدآباد، نوش آباد، آران و بیدگل و کاشان به اجرای برنامه پرداختند.
رئیس دانشگاه کاشان در این مراسم هدف از برگزاری این همایش را تجلیل و قدردانی از زحمات پیرغلامان حسینی منطقه فرهنگی کاشان عنوان کرد و گفت:  شما سرمایه ها و افتخارات و گنجینه های این منطقه هستید.
دکتر عباس کتابی  افزود:خادمی اهل بیت به اندازه سروری عالم ارزش دارد و این افتخارات منطقه فرهنگی کاشان است.
وی با بیان اینکه محرم و صفر دانشگاه بزرگی است که همه علما و حکما دراین دانشگاه تحصیل داشتند، خاطر نشان کرد: با توجه به عبارت "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" نشان می دهد که این واقعه تمام شدنی نیست و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به  معضلات آسیب های اجتماعی افزود: مهمترین داروی حل این مشکلات بهره گیری معارف عاشورایی است.
دکتر کتابی از برگزاری این همایش در سال آینده در سطح ملی خبر داد و خاطر نشان کرد: این همایش از جنبه علمی و در ابعاد مختلف روانشناسی، اجتماعی و میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد تا این فرهنگ عاشورا با تمامی تعالی خودش در زندگی همه افراد و در بین دانشجویان به عنوان سرمشق قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان هم در این همایش با قدردانی از برگزاری همایش پیرغلامان حسینی در دانشگاه کاشان افزود: این همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی کار بسیار ارزشمندی است چرا که  در اسلام هر کسی پیر می شود دارای ارزش و احترام است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی خاطر نشان کرد: طبق حدیث که اگر کسی پیری را در اسلام که محاسنش سفید شده احترام کند مثل آن است که خدا را احترام کرده است اگر آن پیر غلام امام حسین علیه السلام باشد ارزش آن بی نهایت فراوان است.
وی به واقعه عاشورای و شهدای 72 تن و اسرای قیام کربلا  اشاره کرد و افزود: این واقعه نقطه عطفی در تاریخ بشریت است ، مکتب امام حسین(ع) درس های فراوانی برای ما می تواند داشته باشد و درس آزادگی و عزت‌طلبی را باید از مکتب حسینی بیاموزیم.
وی با بیان اینکه از بچه شش ماهه تا غلام 90 ساله هیچکدام در برابر دستگاه جبار یزید عزت خودشان را از دست ندادند، خاطر نشان کرد: برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی هر سال در اولین جمعه ماه محرم نه تنها در ایران بلکه در دنیا، معرفی مذهب تشیع به 8 میلیارد جمعیت دنیاست.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی با اشاره به اینکه حضرت رقیه سه ساله شام نیز با چند جمله توانست دستگاه یزید را محاکمه کند، افزود: قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا درس های زیادی به جهانیان داده که امروزه الهام بخش انسان های آزاده شده است.
در پایان این مراسم از ۴۰ پیرغلام و مداح حسینی منطقه فرهنگی کاشان  تجلیل شد.

 

پیام رئیس دانشگاه کاشان به همایش پیرغلامان حسینی

بسمه تعالی

در درگاه ملک‌پاسبان حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) است که فرشتگان الهی مفتخرند طوق بندگی و زنجیر غلامی بر گردن انداخته و پیامبران الهی بر زیارت آن امام مظلوم و ابوالاحرار بر یکدیگر سبقت بگیرند و خداوند قادر متعال، نظر لطف و مهربانی خود را شامل حال زائران آن حرم آسمانی کند،  عظمت و بزرگی خادمان و مداحان و ذاکران بارگاهش بیشتر معلوم می‌شود.
و این چه عزتی است که خدای مهربان بر آنها عنایت فرموده که منصب بزرگ خادمی سالار شهیدان و رهبر مظلوم آزادمردان جهان، یعنی حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه افضل الصلوات بر آنها عطا شده تا بر همه‌ی انسان‌ها فخر بفروشند و بر قامت والای خود خلعت زیبای مداحی و نوحه‌گری بپوشانند.
اینجانب به شما بزرگ مادحین و وعاظ و در یک کلمه خدام آستان مقدس و جهانی امام حسین(علیه السلام) درود می‌فرستم و بر مقام عظیم شما غبطه می‌خورم که «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما.».
ضمن خداقوت به همه دست‌اندرکاران برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی نواها و آیین‌های عاشورایی، از شما می‌خواهم همواره قدر و منزلت خویش را بدانید و بر خادمی و نوکری آستان سیدالاحرار افتخار نمایید و بر این عنایت ویژه الهی شکر بجا آورید. عنایت خاصه حضرت ولی عصر(عج‌الله) شامل شما مداحان و ذاکران مخلص آن حضرت باشد.

دکتر عباس کتابی

ریاست دانشگاه کاشان

کلید واژه ها: همایش پیرغلامان حسینی دانشگاه کاشان


( ۶ )

نظر شما :