نماینده ولی فقیه وامام جمعه کاشان در شورای اداری دانشگاه کاشان مطرح کرد؛

شرکت های دانش بنیان محور توسعه هستند

۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۶ کد : ۲۰۳۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۱۹

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ‌‌از سوی مقام معظم رهبری افزود: با توجه به شعار امسال شرکت های دانش بنیان محور توسعه هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی در شورای اداری که با موضوع اقتصاد دانش بنیان با همکاری مدیریت ارتباط با جامعه و مرکز پژوهشی کاشان شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد، با اشاره به بازدید  از پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ درصد از شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند که این فرصت مغتنمی برای رشد وشکوفایی این منطقه است.
امام جمعه کاشان به اهمیت علم در اسلام اشاره کرد و افزود: اولین متخصص در عالم وجود خود خداوند متعال است خدا اسما الله را به حضرت آدم تعلیم داد و بعد از آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.
وی با بیان اینکه تولید به فرمایش مقام معظم رهبری جهاد است خاطر نشان کرد: همه باید در راستای ترویج و توسعه تولید حداکثری همت و تلاش نماییم.
حجت الاسلام حسینی افزود: زینت بودن برای امامان (ع) مصداق‌هایی دارد که یکی از آنها تولیدات باکیفیت و رفتار و اخلاق صحیح است.
وی تاکید کرد: تولیدات یک مسلمان ایرانی شیعه باید با کیفیت‌ترین محصول باشد تا به هر نقطه‌ای از جهان صادر شد، بر خود ببالیم که شیعه امام جعفر صادق (ع) هستیم.
وی با بیان اینکه تولیدات دانش بنیان محصولاتی ارائه می کنند که قابل تقدیر است، افزود: باید همه دست به دست هم دهیم تا نیازهای این مراکز دانش بنیان  را برطرف کنیم تا بتوانند با خیال راحت محصولاتی با کیفیت استاندارد و ارز آور تولید کنند.

یکی از اولویت های دانشگاه کاشان  تعامل و ارتباط با صنعت است
رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست یکی از سیاست های دانشگاه کاشان را تعاملات بین المللی و دیپلماسی علمی با دیگر کشور ها به خصوص کشور عراق عنوان کرد و افزود:  خوشبختانه با پیگیری انجام شده این دانشگاه از لیست سیاه کشور عراق خارج و جزو دانشگاه های معتبر کشور عراق قرار گرفت که از ماه مهر امسال در دوره های دکترا و کارشناسی ارشد دانشجوی عراقی پذیرش خواهد شد.
دکتر عباس کتابی به جایگاه دانشگاه کاشان در نظام های مختلف بین المللی اشاره کرد و گفت:  دانشگاه کاشان در نظام رتبه بندی جوان تایمز که یکی از نظام های مهم دنیاست  رتبه اول را در بین دانشگاه های جامع کشور بدست آورد ودر نظام رتبه بندی موضوعی آی اس سی، رتبه سوم و جایگاه نخست در رشته مهندسی و علوم کسب کرد.
وی یکی از اولویت های دانشگاه کاشان را تعاملات دانشگاه با صنعت عنوان کرد و افزود: شهر کاشان نیازهای خود را باید از طریق دانشگاه مرتفع سازد.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه کار آفرینی یکی از نیازهای منطقه کاشان است، خاطر نشان کرد: در این راستا، دانشگاه کاشان دانشکده امور مالی مدیریت و کار آفرینی را ایجاد کرده است که این دانشکده به مراودات صنعتی و کارآفرینی منطقه کمک شایان توجهی خواهد کرد.
وی استقلال پارک علم و فناوری را از دیگر موفقیتهای اخیر دانشگاه کاشان ذکر کرد و افزود:  پیگیری راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری با مشارکت بخش خصوصی، تصویب ایجاد پژوهشکده انرژی، آب، محیط زیست و امنیت غذایی و  ایجاد سرای نوآوری و فناوری در دانشکده ها از دیگر اقدامات انجام شده این دانشگاه در راستای تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری منطقه کاشان دانست.
دکتر کتابی از ایجاد سازمان توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه کاشان خبر داد و خاطر نشان کرد: برای تعامل بهتر مردم و جامعه و رفع چالش های منطقه، کرسی های علمی ترویجی با موضوع های مختلف چالشی با حضور کارشناسان و متخصصان برجسته علمی در دانشگاه برگزار شد.
وی توسعه رشته های آموزشی را از دیگر فعالیت های دانشگاه در چند ماه اخیر ذکر کرد و افزود: سعی شده که رشته های آموزشی متناسب با نیازهای منطقه آمایش سرزمین ایجاد شود.
دکتر کتابی به انعقاد چندین تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های مختلف خارج از کشور  در راستای تعاملات بین المللی با دیگر کشورها و تفاهم نامه های ملی اشاره و اظهار کرد: برای همکاری و تعامل هرچه بیشتر با سازمان ها و ارتباط با صنعت و جامعه چندین تفاهم نامه همکاری هم با نهادها و سازمانها و ادارات استان اصفهان  و شرکت ها و صنایع منطقه فرهنگی کاشان منعقد شده است.
 وی خاطر نشان کرد: راه اندازی مرکز کاریابی، مدرسه اشتغال  و راه اندازی سامانه رصد دانش اموختگان نیز از دیگر اقدامات انجام شده اخیر ذکر کردند.
رئیس دانشگاه کاشان تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری را وظیفه دانشگاه، دستگاههای اجرایی و صنایع منطقه عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر کشوری برای پیشرفت و توسعه است.
دکتر کتابی به حدود ۳۰ شرکت فعال دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان اشاره و اظهار امیدواری کرد: این تعداد شرکت ها تا پایان سال به ۶۰ شرکت ارتقاء یابد.


فرماندار کاشان: پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان فرصت مغتنمی برای توسعه شهر است
فرماندار کاشان نیز در این نشست از تلاش های دکتر کتابی رئیس دانشگاه کاشان در گرفتن مجوز استقلال پارک علم و فناوری قدردانی و اظهار امیدواری کرد: تا با حمایت و همکاری همه مسئولان از این پارک، رشد و توسعه شهر را در همه زمینه ها شاهد باشیم.
دکتر محمد شریف زارعی با بیان اینکه امروز کاشان به عنوان قطب صنعتی و علمی مطرح است ، خاطر نشان کرد: آنچه در صنعت کاشان مشاهده می شود صنعت دانش بنیان نیست و حجم بزرگی از سرمایه جود دارد ولی اگر دانش وارد این بازار بزرگ سرمایه شود به طور قطع آثار مثبتی خواهد داشت و توسعه عظیم در منطقه موجب خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به قانون جهش  تولید و شعار سال، دانش می تواند تعداد این صنایع و بازار و ارزش افزوده را چند برابرکند و به جهت اشتغال و ثروت را به صورت تصاعدی بالا ببرد.
وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه را بایستی به صورت فن‌آورانه جلو ببریم اظهار کرد: بایستی ارتباط استاد و دانشجو با صنعت به طور کامل شکل گیرد و علم و دانش در کنار بازار سرمایه و تولید درکنار هم باشند تا شاهد رشد و شکوفایی باشیم.
فرماندار کاشان با بیان اینکه از فرصتی که دانشگاه و قانون در اختیار قرار داده باید استفاده کرد، تاکید کرد: به مدد حمایت های مقام معظم رهبری که در این دو دهه داشتند و تاکید ایشان به اقتصاد و تولید دانش بنیان باعث شده که زمینه های علم و فناوری شکل بگیرد و ایجاد پارک های علم و فناوری و معاونت های علم و فناوری در وزارت علوم و دانشگاه ها، نشان دهنده عزم دولت برای تولید و اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین است.
دکتر شریف زارعی  با بیان اینکه ما  به مدد علم و دانش می توانیم در آینده نزدیک قدرت جهانی را بدست آوریم، اقتصاد امروز خیلی مهم است و کشورهایی که اقتصاد خود را بر پایه علم و دانش سرمایه گذاری کرده اند کشورهای در حال توسعه هستند و امروز حرفی برای گفتن دارند.
وی اتصال حلقه بین دانشگاه و صنعت را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان با دارا بودن ۳۱۰ عضو هیات علمی و نیروی انسانی جوان و پویا سرمایه بزرگی هستند که باید از پتانسیل های این افراد برای توسعه و رفع مشکلات و نیازهای  و توسعه شهر استفاده شود.
فرماندار کاشان از تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در شهرستان کاشان خبر داد و افزود: دبیرخانه این قرارگاه در فرمانداری تشکیل می شود تا واسط و حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت و مصوباتی که در این قانون جهش مصوب شده است پیگیر باشیم.
در این نشست معاون فناوری و اقتصادی دانشگاه کاشان نیز به مصوبات قانون جهش تولید اشاره کرد و رؤسای پارک علم و فناوری استان قم و کاشان نیز به اهداف و رسالت های پارک علم و فناوری پرداختند.

کلید واژه ها: شورای اداری دانشگاه کاشان فرمانداری ویژه کاشان پارک علم و فناوری مرکز پژوهشی کاشان شناسی


( ۳ )

نظر شما :