معاون آموزشی وزارت علوم: فعالیت های دانشگاهها باید بر اساس آمایش سرزمین شکل گیرد

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۸ کد : ۲۰۰۴۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۶۱

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت های دانشگاه ها باید بر اساس آمایش سرزمین شکل گیرد.

دکتر قاسم عموعابدینی در جلسه شورای دانشگاه کاشان، با قدردانی از دانشگاه کاشان جهت بازگشایی و ازسرگیری فعالیت های آموزشی حضوری دانشجویان افزود:دانشگاه ها بایستی  بر حسب آمایش سرزمین، آموزش خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه "العلم سلطان" علم موجب اقتدار است، افزود: تحول اساسی در اقتدار علم است که این قدرت را برای آیندگان به ارمغان خواهیم گذاشت.

معاون آموزشی وزارت علوم، ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد:  حرکت از  اقتصاد آموزش به سمت اقتصاد نوآوری، فناوری مهارتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان اینکه ما به دنبال اقتصاد آموزش نیستیم، افزود: آموزشی و دانش آموخته ای که تحویل جامعه می دهیم اگر توانمند نباشد فایده ای ندارد.

دکتر عموعابدینی با اشاره به افتخارات دانشگاه کاشان، تاکید کرد: دانشگاه کاشان با توجه به کسب رتبه های برتر درابعاد ملی و بین المللی باید نقشه علمی ایجاد کند و در حوزه های مختلف شهری و استانی و منطقه ای  فعال باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در انجام  آمایش آموزش عالی، افزود:  این آمایش در 9 بند است و موارد آن مشخص است که یکی از این موارد مهارتی است که دروسی را و رشته هایی ایجاد کنیم که نیاز منطقه و نیاز استان را بتواند تامین کند و جایگاه بین المللی پیدا کند.

دکتر عموعابدینی با بیان اینکه درطرح آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی، برنامه اصلی ما در تحول است، خاطر نشان کرد: اگر بر این اساس حرکت کنیم آن موقع می توانیم دانشگاه تمدن سازی داشته باشیم.

وی دانشگاه تمدن ساز، تدوین رشته های موردنیاز و دیپلماسی علمی  را از جمله موارد طرح تحول عنوان کرد و افزود: از آنجا که حدود 70 درصد تحول آموزش عالی کشور از آموزش است، در طرح تحول اصلاح امور باید شکل گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم به ایجاد رشته های بین رشته ای اشاره و اظهار کرد: از آنجا که حوزه علوم انسانی مظلوم واقع شده است، باید این حوزه را مورد توجه قرار داد.

دکتر عموعابدینی ایجاد روحیه خودباوری در بین جوانان را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد:  آموزش باید در ارتباط با صنعت و تحت مدیریت آموزش عالی شکل گیرد.

وی استاد صنعتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ورود به فناوری های نوین، ماموریت گرایی بر اساس زیرساخت ها و استاد محوری در طرح تحول پیش بینی شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: برخی رشته ها که شغل برای آن نیست باید حذف شود و رشته های دیگری جایگزین آن رشته ها شود که بازارکار برایش وجود داشته باشد.

در این نشست اعضای شورای دانشگاه کاشان نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان معاون آموزشی وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی


( ۳ )

نظر شما :