حل مسایل منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری دانشگاه را می طلبد

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۳ کد : ۱۹۹۶۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۷۸

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برای حل مشکلات و رفع چالش های منابع طبیعی و آبخیزداری به همکاری دانشگاه و اعضای هیات علمی نیاز است.

دکتر محمدعلی کاظمی در دانشگاه کاشان  با اشاره به حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان برای صیانت از جنگل‌ها، مراتع و ظرفیت‌های اقلیمی  گفت: برای حفظ زیست‌بوم  استان باید به توسعه فناوری‌ها بر مبنای ویژگی‌های بومی به ویژه در حوزه محیط زیست و  منابع طبیعی توجهی ویژه داشته باشیم.

وی  با بیان اینکه  تنوع زیستی استان اگر با مدل بومی توسعه فناوری پیوند بخورد، بسیاری از مشکلات مرتفع می شود، افزود:در خصوص طرح های جنگل کاری و همچنین اجرای طرح آبخیزداری، آبخوان ها و بندهای تاخیری ، انجام طرح های تحقیقاتی، حمایت علمی و هدایت و راهبری دانشگاه و مراکز تحقیقاتی نیاز است.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری در کاشان کارهای خوبی انجام شده اظهار امیدواری کرد: تا سال 1402 بتوان مطالعات این حوزه انجام شود.

وی پتانسیل های کاشان را در زمینه های مختلف گیاهان دارویی حایز اهمیت دانست و افزود: ازاین پتانسیل های کاشان باید اعضای هیات علمی دانشگاه بیشتر استفاده کنند تا بتوان کیاهان دارویی را ارتقاء بخشید.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان برگزاری دوره های آموزشی را برای توسعه علمی و استفاده از تکنولوژی به روز کارشناسان منابع طبیعی مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد: تا با انعقاد این تفاهم نامه همکاری با دانشگاه کاشان، زمینه همکاری و تبادلات علمی در راستای رفع مشکلات منابع طبعی و آبخیزداری ارتقاء یابد.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست ارتباط دانشگاه با ادارات و صنعت را مورد تاکید قرار داد و افزود: از آنجا که دستگاههای اجرایی با مشکلاتی روبرو هستند استفاده از توان علمی و ظرفیت های دانشگاه و هم افزایی با ادارات می تواند کمک شایان توجهی به حل مشکلات داشته باشد.

دکتر عباس کتابی به ظرفیت ها و پتانسیل های مثبت دانشگاه کاشان و دانشکده منابع طبیعی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی در بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی و همچنین زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر دانشجویان و اعضای هیئت علمی با چالش‌های منابع طبیعی و محیط زیست لازم است.

وی  همکاری در انجام فعالیت‌های حفظ احیا و توسعه منابع طبیعی و ارائه راهکارهای علمی و عملی در جهت پیشبرد بهینه امور را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: دانشگاه کاشان آماده همکاری با اداره منابع طبیعی برای رفع مشکلات در حوزه های مختلف است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به همراه هیات همراه همچنین از دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کاشان بازدید کردند.

دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین یکی از دانشکده های پیشگام در امر تحقیق، آموزش و تربیت متخصصان در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست درایران است. این دانشکده که به عنوان یک دانشکده تحصیلات تکمیلی در سال 1388 تاسیس شده است،  طیف گسترده ای از فرصت های تحقیقاتی و آموزشی را در پنج رشته گرایش مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارئه می دهد.

دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان مکانی برجسته برای مطالعه، کار و انجام تحقیقات است.  دانشجویان دانشکده منابع طبیعی فرصت های زیادی برای کسب تجربیات میدانی دست اول در برخی از بهترین کلاس های درس در فضای باز در  سطح حوضه های آبخیز، مراتع، رودخانه ها و کوه های ایران دارند. آنها به جنگل های مناطق خشک، پروژه مبارزه با کویر، پروژه آبخیزداری، برنامه اکوتوریسم و ژئوتوریسم در مناطق خشک و ... دسترسی دارند.  فارغ التحصیلان  این دانشکده در سال های گذشته فرصت های شغلی زیادی داشته اند و در مناطق مختلف جهان مشغول به کار هستند.

کلید واژه ها: منابع طبیعی دانشگاه کاشان


نظر شما :