عدم همکاری عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه کاشان در کتاب ریاضی آمریکا به دلیل حذف نام ایران

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۹۹۰۳ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۲۸۱۰
عدم همکاری عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه کاشان در کتاب ریاضی آمریکا به دلیل حذف نام ایران

دکتر سید علیرضا اشرفی عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه کاشان در کتاب ریاضی با عنوان

"NeutroGeometry and AntiGeometry in Today's World" که قرار بود فصلی از این کتاب را  بنویسد و توسط یکی از ناشران کشور آمریکا چاپ شود، به دلیل پیشنهاد آن ناشر برای حذف نام ایران در کتاب از ادامه همکاری با آن ناشر خودداری کرد.

این عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه با اشاره به اینکه در چاپ کتاب معمولا از دانشمندان برجسته دنیا استفاده می شود افزود: در کنفرانس بین المللی ریاضی  کشور، یکی از شرکت کنندگان کنفرانس که  ادیتور اصلی این کتاب و رومانی الاصل بود از اعضای کمیته علمی که تماما از افراد صاحب نام کشور هستند، دعوت کرد تا  برای تهیه بخش هایی از کتاب، افرادی که تمایل دارند در سامانه ناشر ثبت نام کنند.

دکتر سید علیرضا اشرفی اظهار داشت: با توجه به کار تحقیقاتی که انجام می دهم احساس کردم می توانم با کمک دانشجویان در فصلی از این کتاب همکاری داشته تا دانشجویانم با انگیزه بیشتر کار کرده و با نشر کتاب نیز آشنا شوند.

 وی خاطر نشان کرد: پس از اعلام آمادگی، ناشر آمریکایی  از ما خواست که آدرس کشور ایران را در کتاب حذف کنم، ولی بنده این پیشنهاد آنها را رد کردم.

این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه کمترین وظایف ما حراست از حرمت کشورمان است، گفت: ما از نعمات کشور بهره برده ایم و با هزینه کشور جایگاهی بدست آورده ایم و کمترین وظیفه ما حفظ حرمت آن است.

وی خاطر نشان کرد: فورا ایمیل زدم  که من کشورم عشق اول من و عزیزترینم هست و بدون نام او چیزی نمی نویسم و اگر خواستید این کار انجام شود بنده اصلا همکاری نمی کنم.

دکتر اشرفی افزود: این قوانین آمریکاست  و متاسفانه علم را  در سیاست دخیل می دانند در حالی که خود به دیگران اعتراض می کنند که چرا علم را وارد سیاست می کنید.

 وی با بیان اینکه جامعه علمی دنیا دوست دارند که همه جای دنیا تحقیقاتشان را ملاحظه کنند و علم مورد استفاده دیگران قرار گیرد، افزود: یکی از شعارهای امروز دنیا علم به صورت رایگان و برای همه است. این کمترین وظیفه ما در حق مردمی است که نان شب خود را خرج تحصیل ما کردند این است که علم را به صورت رایگان و با زبان ساده در اختیار فقیرترین مردم جامعه قرار دهیم. تمام نوشته‌‌های علمی خود را با زبانی ساده روی سایت دانشگاهی خود قرار دهیم تا همه مردم خصوصا مردم محروم کشورعزیزمان از آن استفاده کنند.

دکتر اشرفی تاکید کرد: از وزارت علوم درخواست می شود سایتی فراهم کنند تا مجلاتی که مورد تایید وزارت علوم هستند در این سایت گردآوری شود. چنین سایتی مشابه انتشارات بین المللی جهان مثلا اشپرینگر خواهد بود که بازدیدکنندگان بیشتری خواهد داشت و این باعث می شود جمع بیشتری با انتشارات کشور ما آشنا شوند.

وی اظهار داشت: ویژگی اصلی چنین سایتی این است که وقتی فردی وارد این سایت می شود احتمالا علاوه بر مجله مورد علاقه خود، مجلات زیاد دیگری را نیز ملاحظه می کند و این باعث می شود مجلات داخلی بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه شهرت علمی بیشتری کسب کنند. بنابراین خود ایرانیان نیز با انتشار کارهایشان در مجلات داخل، به شهرت علمی مورد نظر خود دست می یابند.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان عضو هیات علمی گروه ریاضی گروه ریاضی


( ۱۶ )

نظر شما :