رئیس دانشگاه کاشان: اقتصاد و تولید دانش بنیان راهگشای مشکلات کشور است

۰۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۸۷۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۲۷

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام "سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" گفت: اقتصاد و تولید دانش بنیان راهگشای مشکلات کشور است.
دکتر عباس کتابی، در جمع واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر  در پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی، افزود: با توجه به نیاز اصلی کشوردر حوزه کارآفرینی، برنامه ها و اهداف  دانشگاه، متمرکز بر نوآوری و فناوری و دانش بنیان است.
وی تولید دانش بنیان را رمز توسعه کشور دانست و اظهار داشت: تولید دانش‌بنیان از مسیر پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد  و نوآوری می‌تواند به خوبی محقق شود از همین رو می‌توان گفت دانشگاه‌ها پیشران تحقق شعار سال به شمار می‌روند.
وی افزود: برای تحقق شعار سال می‌طلبد تا دانشگاه‌ها به دنبال مهارت‌آفرینی و کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان  دانشگاهی باشند.


ایجاد پارک مستقل علم و فناوری در دانشگاه کاشان 

دکتر کتابی از استقلال پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان  خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در مدیریت قبلی دانشگاه، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در ساختمان متعلق به دانشگاه کاشان پارکی را راه اندازی کرده بود که دانشگاه هیچ سهم و نقشی در اداره آن نداشت و فقط میلیاردها تومان هزینه کرده بود و  تمام شرکتهای مستقر نیز ناراضی بودند. در دوره مدیریت جدید،  باتوجه نیاز ایجاد یک پارک علم و فناوری واقعی و مستقل پیگری های فراوانی انجام شد و با کمک وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری مجوز ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان بصورت مستقل به عنوان دوازدهمین پارک دانشگاهی کشور، صادر شده است که نقطه عطف مهمی در توسعه فعالیتهای فناوری، نوآوری و دانش بنیان منطقه کاشان خواهد داشت.
رئیس دانشگاه کاشان پیگیری جهت ایجاد صندوق پژوهش و فناوری را از دیگر برنامه های مدیریت دانشگاه عنوان کرد و افزود: این صندوق  نقش بسزایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان دارد.
دکتر کتابی به تغییر ماموریت و عنوان معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه کاشان همزمان با ایجاد این معاونت در وزارت عتف برای کمک به تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری اشاره کرد.
وی ایجاد مدرسه اشتغال و کارآموزی دانش بنیان را از دیگر برنامه های زیر ساختی این دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح سعی بر این است که دانشجو در حین تحصیل، مهارت لازم برای اشتغال و کارآفرینی  را کسب نمایند تا با شرایط مطلوب وارد بازار کار شوند.
ایجاد دانشکده مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه 
رئیس دانشگاه کاشان به تاسیس دانشکده مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: این دانشکده که مصوبه هیات امنا آن اخذ شده است در سال جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و با ایجاد رشته های مرتبط سعی داریم نیازهای جامعه و صنعت منطقه در حوزه آموزش و تربیت منخصصان مدیریت و کارآفرینی را پوشش دهیم.
رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه در دانشگاههای موفق  دنیا، بخش قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه از طریق مشارکت در سهام یا سود شرکتهای دانش بنیان تامین میشود، خواستار تعامل و مشارکت مناسب پارک علم وفناوری با شرکتهای دانش بنیان شد.
دکتر کتابی پیشنهاد تشکیل ستاد "تسهیل تولید دانش بنیان" را در منطقه کاشان مطرح نمود تا این ستاد با حضور دانشگاهها، پارک علم وفناوری، فرمانداری، شهرداری، مجموعه سازمانها و ادارت دولتی و  شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای تحقق شعار سال،  برنامه ریزی و تسهیل گری نماید.
وی خاطر نشان کرد: لازمه تحقق شعار این است که نهاد‌های علمی و دانش‌بنیان و حتی دستگاه‌های اجرایی تعامل و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.
رئیس دانشگاه کاشان همچنین به تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید شرکت دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی  اشاره کرد  و افزود: تصویب و ابلاغ این قانون ظرفیت خوبی برای پیشرفت و فعالیت هرچه بهتر شرکت های دانش بنیان است. 
دکتر کتابی بیکاری و اشتغال جوانان دانش آموخته را یکی از موضوعات و مشکلات مهم عنوان کرد و افزود:  اگر اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد در کنارش ابر چالش اشتغال نیز  حل می شود.
در این نشست واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان شعار سال شرکت دانش بنیان جهش تولید پارک علم و فناوری


( ۳ )

نظر شما :