برگزاری نشست علمی تبیین جایگاه منابع طبیعی  در حل مشکلات جامعه در دانشگاه کاشان

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۸۴۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۹۶

 
نشست علمی تبیین جایگاه منابع طبیعی در حل مشکلات جامعه با حضور مسئولان و اعضای هیات علمی منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه کاشان برگزار شد. 
رئیس دانشگاه کاشان در این نشست باتبریک اعیاد شعبانیه، مسئولیت اجتماعی و ارتباط با جامعه را یکی از راهبردهای این دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه قرار است که کارهای پژوهشی وعلمی که انجام می دهد نتیجه اش و خروجی آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازها و مشکلات جامعه باشد.
 دکتر عباس کتابی یکی از مسائل مهم را منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد و افزود: یکی از مخاطراتی که کشور با آن روبروست  بحران های محیط زیستی و چالش های منابع طبیعی  و بحث های خشکسالی  و تغییر اقلیم و فرونشست زمین و کمبود آب و ریزگردها است.
وی تاکید کرد:  دانشگاه به عنوان اتاق فکر باید وارد عمل شود و موضوعات در دانشگاه تجزیه و تحلیل و برای آن راهکار علمی مشخص شود تا مسیر درست را برای رفع مشکلات ارائه دهد.
رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری که برای نظام در هر حوزه ای  "چشم انداز و راهبرد" باید داشته باشیم،  خاطر نشان کرد:  کاشان در کنار چالش های متعدد، ظرفیت ها و قابلیت های متعدد دارد و قابلیت ها را باید شناسایی کنیم و از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
دکتر کتابی ارتباط دانشکده منابع طبیعی با شهرداری و محیط زیست را برای رفع مشکلات لازم دانست و خاطر نشان کرد:  کل موضوعاتی که در زمینه بحران است به دانشگاه ماموریت داده شده تا  با همفکری و کمک اساتید و متخصصان و کارشناسان مربوطه  چاره ای برای رفع بحران ها بیندیشند.
وی به افتخارات دانشگاه و کسب رتبه های دانشگاه کاشان در نظام های رتبه بندی بین المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در بین دانشگاه های جوان در رتبه بندی تایمز ، رتبه 200 تا 300 جهانی و رتبه دوم  را در کشور دارد که این ظرفیت مهمی است که دانشگاه اساتید برجسته و توانمندی دارد که می تواند با نگاه ملی و بین المللی به این موضوعات بپردازند .
رئیس دانشگاه کاشان اظهار امیدواری کرد تا  با همگرایی و هم افزایی و کار علمی و پژوهشی در خدمت مردم باشیم و این مشکلات را مرتفع سازیم.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که یکی از کارهای جدّیِ حفاظت از محیط ‌زیست، مسئله‌ی آب و خاک است. خیلی‌ها غافلند از اینکه آب و خاک دو ثروت عظیم ملّی است، دو ذخیره‌ی حیاتی همه‌ی ملّتها است در همه‌ی کشورهای عالم؛ نباید با اینها مسرفانه برخورد کرد و نباید خاک را تخریب و نابود کرد، افزود: طبق نظر ایشان، رفتار مسرفانه‌ی با آب و خاک مطمئنّاً ضربه‌ی به منافع ملّی است. البتّه سیاستها و روشهای فراوانی وجود دارد برای استفاده‌ی بهینه‌ی از آب و استفاده‌ی بهینه‌ی از خاک؛ اینها معلوم است برای اهلش؛ کسانی که در این زمینه سررشته دارند بایستی مسئولین را هدایت کنند، کمک کنند و مسئولین به این مسئله توجّه کنند.
دکتر رضا قضاوی با اشاره به اینکه منابع طبیعی موهبت های الهی است که در بسیاری از این موارد شاید این نعمت ها تبدیل به عذاب الهی شود افزود: ایران به لحاظ منابع طبیعی تجدیدناپذیر و تجدید پذیر کشور غنی و ثروتمندی است که برای تبدیل این منبع به بالفعل باید برنامه ریزی اصولی و اساسی انجام شود.
وی با بیان اینکه آب به عنوان عنصر توسعه نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی دارد و اظهار داشت:  میزان بارش در کشور ما خیلی کم است و میزان آب تجدید پذیر در کشور یک ششم متوسط جهانی است و حدود هزار متر مکعب آب تجدید پذیر در کشور ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه با وجود کمبود آب و شرایط خشکسالی در کشور بهره برداری از منابع خیلی کم استف خاطر نشان کرد: در سال 98 سیلاب ۶/۸(شش و هشت دهم) میلیارد دلار خسارت  وارد کرده است و بیش از 10 میلیون متر آب حاصلخیز به دریا ریخته شده است که این بحران بزرگی برای کشور است.
رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه بزرگترین چالش کشور در زمینه آب و خاک بوده است افزود: متاسفانه اهتمام چندانی در این زمینه نبوده است و زمانی ایرانیان باستان آب را مقدس می شمردند و از آن به نحو احسن استفاده می کردند.
دکتر قضاوی راه حل این مشکلات را راههای علمی و مدیریت عالمانه دانست و تاکید کرد: باید با مشارکت و همراهی مراکز علمی و اجرایی بتوانیم راهبرد درستی در بحث منابع طبیعی چه به لحاظ هزینه کردها و بهره برداری ها و حفاظت ارائه دهیم تا کشور ما از این وضعیت خارج شود.کشوری که به لحاظ منابع طبیعی تجدیدناپذیر غنی است و با توجه به تغییرات اقلیمی و وجود سیلاب ها، به جای اینکه به فکر درمان باشیم باید در زمینه پیشگیری راه حلی بیندیشیم و راهکار پیدا کنیم.
در این نشست پنل های تخصصی با حضور رؤسای ادارات منابع طبیعی کاشان و آران و بیدگل و محیط زیست برگزار شد.

کلید واژه ها: هفته منابع طبیعی دانشگاه کاشان


نظر شما :