کاشت حدود ۵۰۰ اصله نهال همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در دانشگاه کاشان

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۸۲۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۳۵

به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری حدود 500 اصله نهال با مشارکت رئیس دانشگاه، اعضای هیات رئیسه، استادان، کارمندان و دانشجویان در دانشگاه کاشان کاشته شد.

مسئول فضای سبز دانشگاه کاشان درحاشیه این مراسم، کاشت نهال گل محمدی  در مجموعه پژوهشکده اسانس قمصر،  زیتون خوراکی، عناب و درخت توت را از انواع نهال های کاشته شده  عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و اهمیت استفاده‌ی درست از منابع، برای کاشت نهال ها گونه‌هایی انتخاب شده اند که سازگار با محیط و شرایط اقلیمی داشته و احتیاج به مصرف آب کمتری دارند.  

 مهندس محسن قرآنی نیا مجموع فضای سبز دانشگاه را حدود 42 هکتار ذکر کرد و افزود: در حال حاضر استاندارد فضای سبز دانشگاه به ازای هر نفر 40 متر مربع است .

وی با اشاره به افزایش 5تا 10 برابری هزینه های احداثی برای نگهداری فضای سبز خاطر نشان کرد: برای مدیریت آب و غلبه بر کم آبی ،  حدود 1/2 هکتار از وسعت گل های فصلی رز و چمن بدون اینکه به زیبایی مجموعه لطمه ای وارد شود کاهش داده شده است.

مهندس قرآنی نیا خاطر نشان کرد: توسعه فضای سبز مجموعه دانشکده فرش، کتابخانه و امفی تئاتر مرکزی  از برنامه های امور احداثی آینده است.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز طبیعت و درختکاری، از فعالیتها و تلاش های همکاران  اداره  فضای سبز دانشگاه در زمینه گسترش و احیای فضای سبز  تقدیر کرد و گفت: درختکاری و  احیای فضای سبز موجب ارتقاء نشاط و  شادابی روحیه مجموعه کارکنان می شود.

دکتر عباس کتابی با اشاره به اینکه درخت موجود زنده و نشانه طبیعت و یکی از نشانه های الهی است افزود: در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی درخت اهمیت خاصی داشته و نشانه تعلق خاطر به آیندگان است همانگونه که وقتی درختی کاشته می شود میوه و ثمره آن سال های بعد به دست می آید پس باید از این موهبت الهی به درستی استفاده نماییم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز  نیز در این مراسم با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و روز درختکاری و هفته منابع طبیعی افزود: باید برای  انسان در محیطی که زندگی می کند  شرایط را به گونه ای برای فرد مهیا کنیم تا از آن لذت ببرد که یکی از این محیط ها طبیعت است که اهمیت خاصی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروی با بیان اینکه در آموزه های دینی نیز آب و خاک زمانی قداست داشته و نماد طبیعت را درخت می دانستند، خاطر نشان کرد: رسول گرامی (ص) در جنگ ها توصیه  می کردند که به هیچ وقت به درخت ها آسیب نزنید وهمیشه حامی طبیعت بودند.

وی اظهار امیدواری کرد تا  سنت حسنه درختکاری در همه جا و در بین خانواده ها، ومحیط دانشگاه در  بین دانشجویان نهادینه شود تا در آینده همگان از آن بهره ببرند.

کلید واژه ها: روز درختکاری دانشگاه کاشان هفته منابع طبیعی


( ۳ )

نظر شما :