کسب رتبه اول دانشگاه کاشان در رویداد ملی فناورانه سیستم‌های انتقال قدرت و گیربکس ایران

۰۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۸۷۵۸ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۱۱
کسب رتبه اول دانشگاه کاشان در رویداد ملی فناورانه سیستم‌های انتقال قدرت و گیربکس ایران

در رویداد ملی فناورانه سیستم های انتقال قدرت و گیربکس ایران  دانشگاه کاشان رتبه اول را کسب کرد.

رویداد ملی فناورانه سیستم های انتقال قدرت و گیربکس ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک علم و فناوری قزوین، شرکت نیرومحرکه، شرکت کرمان موتور، و شرکت چرخشگر برگزار و با حضور ده‌ها شرکت دانش‌بنیان و مراکز پیشرفته صنعتی و دانشگاهی در بهمن سال 1400 میزبان طرح‌های خلاقانه در زمینه سیستم های مرتبط با انتقال قدرت و گیربکس خودرو بود.

پس از چند مرحله داوری طرح های ارسالی، طرح دکتر سید احمدرضا افسری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گروه مهندسی برق-قدرت تحت عنوان "گیربکس مغناطیسی" در مراسم اختتامیه بعنوان رتبه اول از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به میزبانی پارک علم و فناوری قزوین معرفی شد.

محورهای ارزیابی این طرح ها با شاخص های زیر صورت پذیرفت:

•           نوآوری و سطح خلاقیت

•           تخصص مورد نیاز

•           امکان به تولید رساندن

•           امکان ارائه در بازار جهانی

•           ارزش افزوده اقتصادی

•           میزان نیاز بازار به ایده

•           میزان فاصله ایده تا بازار

طرح گیربکس های مغناطیسی با تجربه ای حدودا ده ساله در تیم تحقیقاتی مرتبط در دانشگاه کاشان در حال پیگیری می باشد که تاکنون 6 نسل مختلف از آن به مرحله تولید نمونه اولیه صنعتی رسیده است.

دانشگاه کاشان همزمان با تیم های تحقیقاتی مستقر در دانشگاه های کشورهای آمریکا (Texas A&M University) و انگلستان (The University of Sheffield) از پیشتازان توسعه و ساخت این تکنولوژی می باشند.

در گیربکس های مغناطیسی، برخلاف انواع مکانیکی متداول، هیچگونه اتصال مکانیکی بین محورها وجود ندارد و بالطبع نویز صوتی، نیاز به روانکاری، خستگی و شکست دندانه ها در آن وجود نخواهد داشت. این ساختار دارای حفاظت ذاتی اضافه بار بوده و در برابر اضافه بارهای اعمالی بصورت هرزگرد عمل می نماید و پس از رفع اضافه بار بصورت خودکار عملکرد را بازیابی می¬نماید. صنایع مختلفی همچون نیروگاه¬های بادی، پیشرانه های دریایی (و زیر دریایی)، صنایع موتور گیربکسی، خودرو و ... از مخاطبان این تکنولوژی می باشند.

در اختتامیه مراسم ضمن اهدای جوایز و لوح یادبود، مدیریت عامل شرکت نیرومحرکه اعلام آمادگی در خصوص عقد قرارداد صنعتی سازی و دریافت این طرح را اعلام نموده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه هرگونه حمایت مادی و معنوی در راستای پیاده سازی طرح مذکور در صنایع پیشرفته کشور خبر داد.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان گیربکس ایده پردازی


( ۵ )

نظر شما :