نمایش سفالینه‌های ایران و آثار عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در موزه پرگامون برلین - راز سفالگری کاشان

۰۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۸۶۳۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۹۵

مجموعه‌ای از سفالینه‌های کهن و معاصر ایران از جمله آثار دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در موزه پرگامون برلین به نمایش درآمده است.

گروه تجسمی هنرآنلاین: این روزها موزه پرگامون در برلین که یکی از موزه‌های مهم تاریخ هنر جهان است میزبان نمایشگاهی درباره هنر ایران از پیش از دوره اسلامی تا دوره اسلامی است. بخش مهمی از این نمایشگاه را سفالینه‌های متعددی از ایران تشکیل می‌دهد که در میان آنها سفالینه‌های کاشان به ویژه نوع زرین‌فام آنها با رنگ‌های فلزگونه خود، متمایز از سایر آثار است.

مسئولین این نمایشگاه بزرگ به دلیل اهمیت سفالینه‌های زرین فام کاشان و جذابیت‌های آنها برای بازدیدکنندگان با همکاری مجموعه ساریخانی در لندن اقدام به تهیه مستندی درباره ساخت این سفالینه‌ها در کاشان توسط دکتر عباس اکبری، عضو هیات علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان کرده‌اند که همزمان با نمایش در یکی از سالن‌های نمایشگاه، روی شبکه یوتوب موزه در حال پخش است.

همچنین تعدادی از آثار عباس اکبری که مراحل ساخت آنها در فیلم دیده می‌شود در کنار آثار کهن کاشان در دسترس مخاطبان قرار گرفته تا برای آنها امکان مشاهده نزدیک و خارج از ویترین‌های موزه وجود داشته باشد. این آثار شامل قطعاتی بر اساس محراب زرین‌فام مسجد میدان سنگ کاشان و ظرفی با خوشنویسی است و علاوه بر آن قطعاتی ساخته شده با طراحی واکاوانه از روی یک خمره است که از مهمترین ظروف زرین فام کاشان است و در مجموعه‌ای خصوصی نگهداری می‌شود.

علاقمندان می‌توانند این فیلم را با عنوان «راز سفالگری کاشان» در شبکه یوتوب موزه پرگامون به نشانی https://youtu.be/CseCZ2Mz_hE مشاهده کنند.

 

کلید واژه ها: راز سفالگری کاشان دانشگاه کاشان مطالعات عالی هنر دانشکده معماری و هنر موزه برلین


( ۵ )

نظر شما :