پیام تسلیت ریاست دانشگاه کاشان به مناسبت درگذشت دکتر منوچهر آریان‌پور کاشانی

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۳ کد : ۱۸۴۸۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۰۶۶

درگذشت آقای دکتر منوچهر آریان‌پور کاشانی، فرهنگ‌نویس نامی معاصر و از خیرین دانشگاه کاشان را تسلیت عرض می‌نمایم.

دکتر آریان‌پور علاوه بر آنکه با فرهنگ‌های لغت و مطالعاتش در ریشه‌یابی لغات مشترک فرهنگ‌های هند و اروپایی شناخته شده است، در اوج وطن‌دوستی و علاقه به ایران، همه آموخته‌ها و اندوخته‌های خودش را ارزانی مردم سرزمینش می‌دانست.

او سال‌ها در دفعات مختلف به ایران، زادگاهش کاشان، و دانشگاه کاشان آمد و برای دانشجویان و اساتید کرسی درس و سخنرانی علمی عمومی برگزار و با حضور در مجامع مختلف به ترغیب و تشویق اقشار مختلف مردم از دانش‌آموزان تا دانشگاهیان و عموم شهروندان اقدام کرد.

بخشش حق‌التألیف کتاب‌ها، املاک موروثی در ایران و اعطای جایزه سالانه آریان‌پور بخشی از اقدمات مهرورزانه این استاد مبرز و فرهنگ دوست در دانشگاه کاشان بوده است.

برای آن مرحوم که در زمان حیات خود ضمن دارا بودن روحیه‌ای با نشاط، علاقه وافری به علم و دانش نیز داشتند، رحمت و غفران الهی را آرزومندم.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

دکتر عباس کتابی

سرپرست دانشگاه کاشان

منوچهر آریان‌پور کاشانی فرزند عباس آریان‌پور کاشانی در سال 1309 در کاشان به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت و کارشناسی و کارشناسی ارشد را در گرایش ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی و دکتری را در گرایش ادبیات قرن 16 و 17 (ادبیات رنسانس) اخذ کرد.

وی پس از چند سال تدریس در دانشگاه‌های آمریکا در سال 1970 به ایران برگشت و با همراهی پدرش دکتر عباس آریان‌پورمدرسه عالی ترجمه را بنیان‌گذاری کرد.

محصول یک عمر تحقیق و مطالعه ایشان، تألیف فرهنگ لغت‌های متعدد انگلیسی به فارسی  به همراه پدر،  فرهنگ لغت‌های پیشرو،‌ نگارش مقاله‌های متعدد درباره ادبیات انگلیسی و ترجمه و تألیف چند کتاب به فارسی و انگلیسی است.

این استاد فرهیخته چند بار تاکنون به همراه همسرش خانم «شری‌اندرسون» برای تدریس دوره‌های کوتاه مدت آموزش زبان انگلیسی به صورت افتخاری به دانشگاه آمده‌ است.

خلاصه پیام و یادداشت دکتر آریان پور  در بازدید از دانشگاه کاشان:

"بنده خیلی تحت تاثیر هستم. تصور من این بود که دانشگاه کاشان دارای یک ساختمان کرایه ای با تعداد محدود دانشجوست اما با دیدن این محیط و ساختمانهای مناسب و عرصه وسیع، بسیار برای آینده آن خوشوقت و امیدوار شدم و به عنوان یک کاشانی از وجود چنین موسسه ای آموزشی در کاشان به خود می بالم".

نمونه ای از مصاحبه هایی را که دانشگاه کاشان با این استاد فقید فرهیخته داشته است: 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دکتر منوچهر آریان پور دانشگاه کاشان پیام تسلیت رییس دانشگاه کاشان


( ۵ )

نظر شما :