احیای هنر از یادرفته تکنیک زرین‌فام توسط دانشجویان ارشد هنر اسلامی دانشگاه کاشان

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۸۴۵۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۹۵

رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان از احیای یک هنر از یادرفته (تکنیک زرین‌فام)  توسط دانشجویان ارشد هنر اسلامی این دانشگاه خبر داد.
دکتر محسن جاوری گفت: تکنیک زرین‌فام یکی از شیوهای تولید کاشی در دوره اسلامی است که شهر کاشان از این نظر یکی از مهمترین شهرهای تولید کننده این گونه بسیار پیچیده و فنی در طی قرون ۵ تا ۷ هجری بوده است.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه خاندان ابی طاهر کاشانی با کارهای بسیار ارزشمند خود از شهرت خاصی برای دو قرن برخوردار بوده اند، افزود: این تکنیک متاسفانه با افول این خاندان و همچنین جایگزینی شیوه‌های دیگر تزئین کاشی به فراموشی سپرده می شود.
وی با بیان اینکه دکتر عباس اکبری که پس از سال‌ها مطالعه به رموز این تکنیک دست یافته‌اند به آموزش دانشجویان ارشد همت گماشت‌اند، خاطر نشان کرد: امروز نمونه‌های اولیه دانشجویان برای تست در کوره گذاشته شد و خوشبختانه مشخص گردید این تکنیک بخوبی توسط ایشان از استاد فراگرفته شده است.
رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان افزود: با احیاء این تکنیک بویژه برای کاشان اهمیت به سزایی دارد و می تواند دانشگاه را به عنوان یک قطب مهم در این زمینه بدل سازد و حتی از جنبه درآمد زایی هم اهمیت داشته باشد.

کلید واژه ها: زرین فام دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر هنر اسلامی


( ۱ )

نظر شما :