معاون امور مجلس رئیس جمهور: دانشگاه باید در خدمت جامعه و پیشرفت کشور باشد

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶ کد : ۱۸۴۴۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۴۲

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دانشگاه باید در خدمت جامعه و رشد و پیشرفت کشور و  رفع نیازها و مشکلات کشور باشد.

دکتر سید محمد حسینی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان با عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تبریک به پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان  افزود: علم و دانش انسانهای معمولی و غیر معصوم، اکتسابی است که بر اثر تعلّم و رفتن به مکتب، مدرسه، دانشگاه و یا حوزه به دست می آید؛ ولی علم انبیا، امامان و اولیای الهی و حضرت فاطمه زهرا(س) برگرفته از علم الهی و به اصطلاح «علم لدنّی» است.

وی با اشاره ه به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب به علم و پژوهش و العلم سلطان خاطر نشان کرد : از علم  تعبیرهایی با عناوین علم نگهدارنده، سپر و بازدارنده و  گنج ؛ یاد شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اتاق فکر دولت دانشگاه است

معاون امور مجلس رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ سرمایه ای بالاتر از علم و دانش نیست افزود:  اتاق فکر دولت دانشگاه ها هست و دولت دست نیاز به اندیشمندان و فرهیختگان و محققان برای رفع مشکلات و چالش های کشور دراز می کند.

دکتر حسینی به سند تحول کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سند تحول دولت در ۳۷ مسأله اصلی کشور تدوین شده که به‌زودی اعلام خواهد شد که این سند تحول باید به گفتمان قالب تبدیل شود و همه باید برای تدوین و محقق شدن این سند احساس مسئولیت کنند.

وی آموزش و پژوهش را یکی از سندهای این تحول عنوان کرد و افزود: پژوهش باید نیاز محور، مزیت محور و اولویت محور باشد.

معاون امور مجلس رئیس جمهورتوجه به کمیت و کیفت پژوهش متناسب با ظرفیت های منطقه و نیازهای جامعه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: آثار پژوهشی که در کتابخانه ها انباشته شود و مورد استفاده قرار نگیرد هیچ فایده ای ندارد و بایستی استادان دانشگاه ها مسایل روز را توجه داشته باشند  و با استفاده از دانش و رصد  همه دنیا تحقیقات خود را عملیاتی و کاربردی نمایند.

وی با باین اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب هم در بخش دستاوردها و هم در بخش توصیه ها به اخلاق تاکید داشته اند، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها باید این مهم را مورد توجه داشته باشند.

وی بومی سازی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و رفتار اجتماعی  را از دیگر موارد مورد ضروری پژوشه در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: مردم سرمایه اجتماعی و پشتوانه انقلاب هستند که دانشگاه ها برای رفع مشکلات جهت جلوگیری از کاهش آسیب های اجتماعی باید راهکارهای اساسی را ارائه دهند.

وی بروکراسی اداری، نظام بانکی، مالیات، بازار سرمایه، خصوصی سازی، انرژی، آب، سلامت، گردشگری، کشاورزی، معادن، اقتصاد دیجیتال  و فضای مجازی، بانوان و خانواده، را از جمله موضوعات مهم کشور عنوان کرد و افزود: دانشگاه ها و محققان برای رفع مشکلات این موارد مهم باید کوشش کنند و تحقیقات و پژوهش های خود را به این سمت و سو سوق دهند.

 در این مراسم از 137 استاد پژوهشگر برتر و دانشجویان نمونه پژوهشی و نمونه آموزشی دانشگاه کاشان تجلیل شد.

کلید واژه ها: معاون امور مجلس دانشگاه کاشان هفته پژوهش


( ۱ )

نظر شما :