دانشگاه موتور محرکه توسعه قضایی است

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۷۵۲۲ اخبار دانشگاه دانشگاه کاشان در رسانه ها
تعداد بازدید:۹۵۶

رییس دانشگاه کاشان درنشست مشترک با رئیس کل دادگستری استان اصفهان ،  بر ضروت ارتباط دانشگاه‌ها با سیستم قضایی تاکید کرد و گفت: دانشگاه موتور محرکه  توسعه سیستم قضایی و کاهش آسیب های اجتماعی است.

دکتر عباس زراعت افزود: این ارتباط می تواند ضمن توانمندسازی دانشجویان رشته های  علوم انسانی و به ویژه  حقوق  با ارائه راهکارهای عملی از تکرار جرم پیشگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: رشته های مختلف علوم انسانی از جمله جامعه شناسی و روان شناسی نیز می توانند با مطالعه پرونده های قضایی به رفتارشناسی پرداخته و با ارائه الگوهای عملی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بکاهند.

وی یکی از رسالت های مهم دانشگاه کاشان را  فعالیت های جامعه محور عنوان کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید شده با استفاده از علم و فناوری و با کمک نیروهای توانمند و متخصص در دانشگاه ها می توان از وقوع جرائم و بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد جلوگیری کرد.

وی نقش شرکت های دانش بنیان را در این زمینه  مهم دانست و افزود: بیش از 400 عنوان فعالیت قضایی شناسایی شده است که مرتبط با شرکت های دانش بنیان است و ارتباط دادگستری با شرکت های دانشگاهی می تواند در حل این مشکلات موثر باشد.

وی دانشگاه کاشان را از جمله دانشگاه های پیشرو و فعال در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان با 300 عضو هیات علمی  و بیش از 9 هزار دانشجوی در 200 رشته گرایش وهمچنین دارا بودن پارک علم و فناوری  فرصت مناسبی برای ارتباط با دستگاه قضایی و دادگستری دارد .

وی به ارائه سالانه بیش از یک هزار پایان نامه دانشجویی  در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اگر حدود 10 درصد از این پایان نامه ها و همچنین طرح های پژوهشی به حل مشکلات جامعه اختصاص داده شود می توان جامعه ای پویا و سالم را شاهد بود.

وی فراهم کردن فرصت مطالعاتی اساتید در دادگستری و زندان ها را لازم دانست و افزود: در طرح "هر استاد و یک طرح منطقه ای" همه اساتید این دانشگاه موظف هستند برای تبدیل وضعیت استخدامی و بهرمندی از طرح های ارتقا ، یک طرح  برای رفع نیازها و مشکلات  جامع به ویژه منطقه فرهنگی کاشان داشته باشند.

وی مهاجرت و  تضارب خرده فرهنگ ها را از مسایل مهم این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: این مسایل می تواند در آینده آسیب ها و جرایمی را به دنبال داشته باشد که باید با برنامه ریزی و ارائه راهکارهای علمی از وقوع این جرائم پیشگیری کرد.بر همین اساس میز آینده پژوهشی در دانشگاه تشکیل شده است تا وضعیت منطقه در آینده را شناسایی کرده و در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان قرار داده شود و آنها تصمیمات خود را با آگاهی از وضعیت آینده اتخاذ کنند.

وی تشکیل کارگروه مشترک بین دانشگاه و دادگستری و دستگاه قضایی را مورد تاکید قرار  داد و افزود: تشکیل کارگروهی از مسئولان دانشگاه با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکارها ارتباطی دوسویه با دستگاه قضا نقش مؤثری جرائم خواهد داشت.میانجی گری، جرم یابی علمی، داوری، پرونده شخصیت برای متهمان، آسیب های اجتماعی، سیاست های جنایی برای کاهش و پیشگیری از جرم و جرم شناسی از جمله مسائلی است که می تواند موضوع همکاری میان دانشگاه و دادگستری باشد.

انعکاس خبر در:

وزارت علوم

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دادگستری قضایی


( ۲ )

نظر شما :