رییس دانشگاه کاشان: ریاضیات اسلامی ابزار تحقق علوم انسانی است

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵ کد : ۱۷۳۶۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۹۶

رییس دانشگاه کاشان گفت: ریاضیات اسلامی عامل توسعه علوم دیگر و ابزار تحقق علوم انسانی است.

دکتر عباس زراعت درآیین افتتاحیه پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران با تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس رهاورد برگزاری کنفرانس یاضی را ترویج علم ریاضی، تبادلات و تعاملات و آشنایی با محققان برجسته علمی از اقصی نقاط دنیا و ارائه آخرین یافته های علمی و همفکری برای پیشرفت علم ریاضی عنوان کرد.

دکتر زراعت کاشان را شهر ریاضیدانان برجسته‌ای همچون غیاث‌الدین جمشید کاشانی یاد کرد و افزود: غیاث‌الدین جمشید کاشانی زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجسته‌ی دور‌ه‌ی اسلامی و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: کتاب ارزشمند وی با نام مفتاح الحساب،  کتابی درسی، در موضوع ریاضیات مقدماتی است و از حیث فراوانی و تنوع مواد و مطالب و روانی بیان سرآمد همه‌ی آثار ریاضی است.

دکتر زراعت تشویق  و ترغیب دانشجویان به فراگیری آثار  بزرگان  علم را ضروری دانست  وافزود: ریاضیات منشا و پایه علوم دیگر است. علوم ریاضی موجب توسعه علوم دیگر می شود   و در علومی مانند  جرم شناسی و علوم فقهی و اعتقادی  کاربرد دارد.

وی تعامل بین علوم ریاضی، مهندسی و علوم انسانی و ریاضیات اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ریاضیاتی که  با توحید، نبوت و عدل  همراه باشد و بتوان به وسیله آن به اصول اعتقادی راه یافت، معنا و ارزش دارد.

رییس کنفرانس پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی هم از دریافت حدود 650 مقاله علمی از محققان داخل و خارج از کشور به این کنفرانس خبر داد و گفت: پس از مراحل داوری 450 اثر پذیرفته شد که در این کنفرانس حدود 35 سخنران کلیدی از سرآمدان  داخل کشور و محققان خارج از کشور آخرین یافته‌های علمی خود ارائه خواهند کرد.

دکتر حسن دقیق همچنین به دریافت حدود 400 اثر ترویجی دانش آموزی و دانشجویی به این کنفرانس اشاره کرد و افزود: از زمان برنامه ریزی و فراخوان برگزاری این کنفرانس و تشکیل کمیته ترویج و همگانی سازی ریاضی با همکاری بنیاد حامیان دانشگاه، بنیاد نخبگان سعیدی، شهرداری و آموزش و پرورش کاشان حدود 400 اثر از دانش آموزان  دریافت شد که طی برنامه و کنفرانس جداگانه ای در اواخر اسفند ماه، این آثار پس از داوری ارائه می شود.

وی رشته ریاضی را پایه و اساس بسیاری از رشته های فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: رشته ریاضی باید از دوره مدرسه بین دانش آموزان تقویت شود.

پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی تا دوم اسفند ماه در دانشگاه کاشان ادامه دارد.

کلید واژه ها: پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران دانشگاه کاشان ریاضی


نظر شما :