توسط پژوهشگران دانشگاه کاشان انجام شد

تولید نانوذرات داروی ضدسرطان به روش فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت

تعداد بازدید:۱۹۰۲
تولید نانوذرات داروی ضدسرطان به روش فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت

تیم تحقیقاتی در دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر غلامحسین صدیفیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و با همکاری خانم مهندس فریبا رزمی منش و دکتر سیدعلی سجادیان تلاش نمودند با استفاده از فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت این دارو را با موفقیت تولید نمایند.

دکتر غلامحسین صدیفیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان از محققان این طرح گفت: امروزه یکی از مشکلات داروهای سنتزی آن است که دارای حلالیت کمی در بدن می باشند و باید به نحوی حلالیت این گونه داروها را افزایش دهیم.

وی اشاره کرد: که یکی از روش‌های جدید، بکارگیری فناوری‌های سبز با کمک سیال فوق بحرانی و همزمان امواج فراصوت می باشد. این روش نوین، اولین به نام این محقق در دنیا ثبت گردیده است و در این پژوهش نیز ایشان از این فناوری برای تولید نانوذرات ضدسرطان بهره برده اند.

دکتر صدیفیان خاطر نشان کرد: سانیتینیب مالات به عنوان یک داروی ضدسرطان، عملکرد خوبی را در درمان سرطان کلیه از خود نشان داده است. این دارو به طور گسترده ای برای بیماران مبتلا به بیماری متاستاتیک استفاده می شود. هم چنین، این داروی جدید با ساختاری کوچک می تواند در درمان سرطان پیشرفته کبد و سیستم گوارش موثر واقع شود.

این دارو دارای حلالیت بسیار پایینی در آب است. از اینرو فراهمی زیستی پایینی دارد. دارو مذکور با استفاده از فناوری ابداعی سیال فوق بحرانی با استفاده از دستگاهی که توسط دکتر غلامحسین صدیفیان ساخته شده است، در ابعاد نانو تولید شده و در حامل‌های پلیمری آبدوست کپسوله شده است که این دوخصوصیت، حلالیت دارو را تا حد قابل قبولی در آب افزایش داده و باعث افزایش اثربخشی دارو با مصرف دوز کم تر دارو می شود.

شایان ذکر است که نتایج ارزشمند این پژوهش نوین، اخیراً در مجله سیالات فوق بحرانی(The Journal of Supercritical Fluids, IF=3.744)  در 15 صفحه برای ماه آوریل 2021 به چاپ رسیده است.

لینک دسترسی به مقاله

انعکاس خبر در:

وزارت علوم

خبرگزاری فارس

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: محققان دانشگاه کاشان دانشگاه کاشان داروی ضد سرطان


( ۵ )

نظر شما :

محمدی ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۵
خدمت استاد معزز جناب آقای دکتر صدیفیان سلام عرض می نمایم. و این موفقیت بزرگ را به ایشان و دانشگاه کاشان تبریک می گویم.
ترابی ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۲
این موفقیت علمی عظیم را به استاد محترم و گرانقدر آقای دکتر غلامحسین صدیفیان از صمیم دل تبریک گفته و امید است جامعه علمی کشور از وجود این فرزانه کم نظیر بیش از پیش بهره مند گردد.
مختارانی ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۱
تبریک بسیار خدمت آقای دکتر صدیفیان. آرزوی بهترین ها را برای ایشان دارم.
نورانی ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۸
احسنت و درود بیکران بر جناب دکتر غلامحسین صدیفیان که اینچنین کوشا و پرتلاش و باانگیزه کارهای علمی بزرگ و عظیمی از خود به یادگار می گذارند. حقیقتا ایشان باعث افتخار منطقه کاشان و بویژه دانشگاه کاشان هستند.
عباسی ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۳
سلام علیکم کشور ما نیازمند چنین دانشمندانی همچون دکتر صدیفیان عزیز و پرتلاش است. زیرا که به وقت مجاهدت و جهاد اصغر در جبهه های جنگ علیه دشمنان این مرزو بوم مشغول مبارزه بودند و اکنون که وقت جهاد علمی است با همین روحیه جهادی، مشغول افتخارآفرینی و پژوهش های ارزشمند برای این مرزو بوم هستند. امید است مسئولین محترم، قدر این عزیز توانمند و دانشمند بی ادعا را بدانند.