اثر مشترک عضو هیات علمی و دانش آموخته دانشگاه کاشان رتبه برتر جشنواره قرآن و عترت شد

۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۷۱۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۷۴

کتاب "مدیریت آرزوهای طولانی از دیدگاه قرآن و احادیث" ،نوشته دکتر مصطفی عباسی مقدم ( عضو هیات علمی دانشگاه کاشان ) و سجاد اسحاقی مسکونی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، موفق به کسب رتبه برتر در بخش تالیف کتاب بیست و پنجمین جشنواره قران و عترت دانشگاهیان و کارکنان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور شد.

آرزوهای طولانی یا به تعبیر روایات و تفاسیر همان طول امل  به معنای آرزوهای دور و دراز، نامعقول و دست نیافتنی است که اولا با ظرفیت، توان، استعداد و عمر انسان سازگاری ندارد و ثانیا تکیه بر آنها موجب آسیب روح و جسم انسان می گردد. حتی اگر دستیابی به اندکی از این آرزوها  در مواردی محدود ممکن گردد، مستلزم زیر پا گذاشتن شرع ، عقل و یا  نادیده گرفتن عرف و آداب جامعه است که به همین جهات در روایات از پرداختن به این آرزوها نهی شده و گاهی به امّ الرذائل تعبیر شده است؛ چرا که  فرد آرزومند برای دستیابی به آنها  به هر  گناه ، تباهی و پلیدی دست خواهد زد .

کتاب مدیریت آرزوهای طولانی(طول امل)از دیدگاه قرآن و احادیث* در  هفت فصل به رشته تحریر در آمده است ؛  در فصل اول  به مفهوم شناسی موضوع  پرداخته شده و  فصل دوم این کتاب به بررسی جایگاه آرزو و آرزوهای طولانی در آیات قرآن و تعداد قابل توجهی از  تفاسیر اختصاص یافته تا مخاطب را با این موضوع در قرآن بعنوان مبحثی کلیدی در روانشناسی و اخلاق اسلامی آشنا سازد.

در فصل سوم،  این موضوع را در بستر سنت و  احادیث معصومان که از آن به مادر علوم اسلامی یاد می شود مورد کنکاش قرار داده ایم تا مخاطب و خواننده گرامی با فضای روایات دراین موضوع آشنا و مانوس گردد . منشا،خاستگاه و زمینه های پیدایش آرزوهای طولانی عنوانی است که برای فصل چهارم برگزیده ایم تا مخاطب  از عوامل و زمینه های بروز این صفت اخلاقی مطلع گردد و باشناخت آنها از وقوع آثار و پیامدهای این آرزوها که در فصل پنجم  مفصلا بیان شده جلوگیری نماید.

  فصل ششم را بعنوان کاربست امروزین مبحث آرزو اختصاص داده ایم به عنوان رابطه آرزوهای طولانی با برنامه ریزی و آینده نگری.  در فصل هفتم و پایانی ضمن ارائه راهبردهایی اخلاقی و عملی برای هدایت آرزوهای انسان، توصیه ها و پیشنهاداتی نیز به مولفان و محققان، رسانه ها و مطبوعات، خانواده ها خصوصا جوانان ارائه کرده ایم .

یادآوری می شود که این کتاب توسط  دکتر مصطفی عباسی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان و سجاد اسحاقی مسکونی  دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث تحقیق و تالیف گردیده و به جامعه علمی و کتابخوانی تقدیم شده است.

این کتاب در سال 1398 در 247 صفحه توسط انتشارات دانشگاه جیرفت به چاپ رسیده است.

کلید واژه ها: علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان جشنواره قران و عترت دانشگاهیان


( ۱ )

نظر شما :