نشست آینده پژوهی کاشان در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۶۸۶۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۷۳

نشست آینده پژوهی دانشگاه کاشان با حضور جمعی از مسئولان شهری و منطقه‌ای، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه کاشان  صبح پنج شنبه هشتم آبان‌ماه جاری در این دانشگاه برگزار شد.

معاونان فرماندار کاشان، شهردار کاشان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، معاونان شهردار کاشان،  فرماندار شهرستان آران و بیدگل، شهردار آران و بیدگل، بخشدار آران و بیدگل، رئیس دانشگاه آزاداسلامی کاشان و رئیس شورای اسلامی شهر آران و بیدگل و جمعی دیگر از مسئولان شهری و منطقه‌ای در کنار اساتید و مسئولان دانشگاه در این نشست حضور داشتند .

مشاور رئیس دانشگاه کاشان در امور راهبردی گفت:  کاشان منطقه‌ای است که دارای ویژگی‌های ممتازی است برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: منطقه کاشان از یک همگنی جغرافیایی برخوردار است و تمام شهرستان‌های منطقه از شباهت‌های فرهنگی و اجتماعی تاریخی برخوردار هستند، ساختار فضایی از یک ساختار فضایی تک مرکزی برخوردار است که کلیه شهرها و روستهای اقماری و دورتر نقش پس کرانه شهر کاشان را به عهده دارند، شهر کاشان از عملکرد فراشهرستانی برخوردار است هر شهرستان دارای یک مرکز است که از ارتباطی پویا با پسکرانه روستایی خود برخوردار است.

دکتر علی اصغر شیره پز  با اشاره به اینکه هرچند کاشان در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها در رتبه پس از اصفهان قرار دارد، خاطر نشان کرد: اما هنوز به عنوان یک قطب و جایگزین جدی در مقابل مرکز استان و تهران برای شهرستان‌های منطقه برخوردار نیست.

وی برخی مولفه های آینده مطلوب منطقه کاشان را هویت منطقه ای منسجم بر اساس اعتماد، همگرایی، هماهنگی و همسویی راهبردی بین هویت‌های مختلف منطقه کاشان، منطقه‌ای متوازی، برخوردار از عدالت اجتماعی در توزیع عادلانه منابع و امکانات، تعادل در اجزای سازمان فضایی کاشان به لحاظ پذیرش جمعیت و فعالیت متناسب با قابلیت‌ها و مزیت‌‌های نسبی و ظرفیت توسعه‌پذیری، همبستگی عمیق اجتماعی و فرهنگی و پیوندهای اقتصادی و انسجام سازمان‌های دولتی، عمومی، بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی عنوان کرد.

مدیر ارتباطات فرهنگی دانشگاه کاشان اعضای شورای راهبردی میز آینده پژوهی منطقه کاشان را رؤسای دانشگاههای کاشان و آران و بیدگل، رییس اتاق بازرگانی، فرمانداران شهرهای کاشان و آران و بیدگل، رؤسای پنل ها،5 نفر صاحب نظر به انتخاب اعضای شورا ذکر کرد .

دکتر اسماعیل مزروعی موضوعات پیشنهادی پنل‌های تخصصی آینده پژوهی مدیریت منطقه را آینده پژوهی مدیریت شهری، مدیریت منطقه‌ای و پنل آینده پژوهی اقتصاد منطقه را با موضوع آینده‌پژوهی اقتصاد صنعتی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد خدمات و پنل آینده پژوهی حوزه فرهنگی و اجتماعی را با موضوع قبیل هویت فرهنگی، اقتصاد فرهنگ و انسجام فرهنگ، انسجام اجتماعی برشمرد.

در این نشست دکتر مقصود فراستخواه  عضو هیات علمی موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی در موضوع اهمیت و جایگاه آینده پژوهی در توسعه شهری از طریق ارتباط اینترنتی سخنرانی کرد.

 

کلید واژه ها: آینده پژوهی دانشگاه کاشان نشست آینده پژوهی


( ۱ )

نظر شما :